Sisters In Law (2005)

Regie: Kim Longinotto, Florence Ayisi | 104 minuten | documentaire | Met: Vera Ngassa, Beatrice Ntuba

De documentaire ‘Sisters in Law’ gaat over twee sterke vrouwen in het door mannen gedomineerde Kameroen. Deze ‘sisters’ stralen een enorm gezag uit en combineren dit met een best gevoel voor humor. De film richt zich vooral op twee echtscheidingszaken en op de zaak van een mishandeld kind.

Dat had boeiende kost kunnen opleveren, ware het niet dat regisseuses Ayisi en Longinotto geen maat konden houden. Keer op keer zien we het toegetakelde ruggetje van het mishandelde kind en worden we geconfronteerd met de tranen van de dappere vrouwen. Zo wordt het sentiment er veel te dik opgelegd. Daarnaast begint de licht feministisch ondertoon op den duur te vervelen. Beelden van de vrouwelijke juristen worden telkens weer afgewisseld met beelden van mannelijke schoonmakers. Die boodschap is na één keer wel duidelijk, na drie keer wordt het een beetje drammerig. Gelukkig dan maar dat één van de boosdoeners in de film een vrouw is die van de sisters ongenadig op haar falie krijgt.

Waar het deze film ook enigszins aan ontbreekt is de context waarbinnen de verhalen zich afspelen. De vrouwen die willen scheiden zijn Islamitisch, maar zonder research vooraf kun je niet weten dat de Islam niet zo’n heel vooraanstaande rol speelt in Kameroen. Evenmin wordt duidelijk hoe de Islam zich verhoudt ten opzichte van andere godsdiensten. Wat ook onbelicht blijft is de positie van hoog opgeleide zwarte vrouwen binnen deze mannenmaatschappij. Hoe zijn de openbaar aanklager en rechter eigenlijk zo ver gekomen?

Al met al is ‘Sisters in Law’ een redelijke feelgood-documentaire maar een topper is het zeker niet. De charismatische sisters, de soms vermakelijke situaties en de hoopvolle ondertoon maken de film de moeite toch wel waard. De bezoekers van het IDFA 2005 hadden er ieder geval de publieksprijs voor over. Maar toch is dit ook een documentaire waar veel meer had ingezeten.