Siv gaat logeren – Siv sover vilse (2016)

Regie: Catti Edfeldt, Lena Hanno | 76 minuten | familie, fantasie | Acteurs: Astrid Lövgren, Lilly Brown, Henrik Gustafsson, Sofia Ledarp, Barry Atsma, Valter Skarsgård, Annemarie Prins, Mirja Burlin

Voor het ene kind is het een feestje, voor het andere kind iets om als een berg tegenop te zien: logeren. Één keer moet de eerste keer zijn en of dat nu bij opa en oma is of bij een vriendje of vriendinnetje: het blijft spannend. ‘Siv gaat logeren’ (de originele Zweedse titel luidt ‘Siv sover vilse’) gaat over het zevenjarige meisje Siv, dat door Cerisia, een gloednieuw klasgenootje, uitgenodigd wordt om te komen spelen én – voortvarend –  meteen te blijven slapen. Aanvankelijk doet Siv er stoer over, ook tegenover haar vader (die wel zijn bedenkingen uitspreekt), maar dan wordt het donker en moet er geslapen worden…

‘Siv gaat logeren’ is de verfilming van het prijswinnende prentenboek van Pija Lindenbaum, waarin de lezer wordt meegenomen in de droom van Siv. Filmmakers Catti Edfeldt en Lena Hanno stonden voor de moeilijke taak om Lindenbaums fraai vormgegeven droomwereld naar het witte doek te brengen. In een droom lijkt alles immers echt, maar dan nét iets anders. Er gebeuren dingen die eigenlijk niet kunnen, die als je wakker bent nooit zouden gebeuren. Pratende knuffels bijvoorbeeld, of dat je zelf ineens heel klein bent en iemand anders heel groot. In de filmversie van ‘Siv gaat logeren’ is dat uitstekend gedaan. Het huis van Sivs klasgenootje Cerisia, een luxe appartement, met een eindeloze gang waarop alle kamers uitkomen, is overdag al overweldigend, in Sivs droom is het helemáál een doolhof, met achter elke deur een verrassing, soms angstaanjagend, soms alleen maar mysterieus. De decorontwerpers hebben zich helemaal uitgeleefd en aan elk detail met zorg gewerkt. Dit heeft als gevolg dat ‘Siv gaat logeren’ er fantastisch uitziet, zeker op het grote doek. Je ziet de vervormde werkelijkheid door haar ogen. Het tempo van de film is rustig, maar toch verveelt ‘Siv gaat logeren’ geen moment. Er is zoveel te zien dat je eerder het gevoel hebt ogen te kort te komen.

Ook de casting director verdient een pluim. De jonge actrices die de twee vriendinnetjes spelen zijn overtuigend en innemend (hoewel Cerisia je ook op momenten het bloed onder de nagels vandaan weet te halen). Annemarie Prins schittert in een kleine, maar komische, bijrol als Cerisia’s grootmoeder en ook Cerisia’s vader heeft Nederlandse wortels, hij wordt namelijk gespeeld door Barry Atsma. Samen met de Zweedse Sofia Ledarp (‘Millennium’-trilogie) vormt hij een stel excentrieke ouders, dat Siv niet bepaald het gevoel geeft in een warm bad te zijn beland. De papa van Siv daarentegen is een vader om van te houden, hartelijk, lief en oprecht in zijn dochter geïnteresseerd. Zijn scènes met Siv ontroeren wel een beetje. De Nederlandse stemmencast is erg goed.

‘Siv gaat logeren’ is een warme en grappige familiefilm die op een inventieve manier meerdere herkenbare situaties voor kinderen uitwerkt. Niet alleen het ‘uit logeren gaan’, maar ook het gekke van dromen: hoe je belevenissen van die dag verwerkt in je droom. Tenslotte gaat ‘Siv gaat logeren’ over hoe je bevriend kunt zijn met iemand die eigenlijk héél anders is dan jij. Zowel Siv als Cerisia voelen als levensechte personages, Siv is timide, rustig en aanhankelijk, Cerisia is bazig, eigengereid en nuffig. De tot leven gekomen knuffeldassen zijn misschien iets té lolbroekerig voor het volwassen publiek, maar voor op de golflengte van kinderen zijn ze perfect. ‘Siv gaat logeren’ is een prima alternatief voor drukke Hollywood (-animatie)films, en zal door de positieve boodschappen en de fantasierijke gebeurtenissen beslist meer indruk achterlaten.

Bioscooprelease: 12 oktober 2016
DVD-release: 21 december 2016