Six Bullets – 6 Bullets (2012)

Regie: Ernie Barbarash | 111 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Jean-Claude Van Damme, Joe Flanigan, Anna-Louise Plowman, Charlotte Beaumont, Steve Nicolson, Uriel Emil Pollack, Louis Dempsey, Mark Lewis, Kristopher Van Varenberg, Bianca Bree, Andrei Runcanu, Florin Busuioc, Matei Calin, Celesta Hodge, Sorin Cristea, Damian Oancea

Jean-Claude Van Damme is weer helemaal terug na de quasi biografische ‘JCVD’ (2008) en ‘The Expendables 2’ (2012). Tenminste als we kijken naar het aantal films dat hij in 2012 heeft gemaakt, dan heeft hij het nog niet eerder zo druk gehad. ‘Six Bullets’ uit 2012 is een grimmige actiefilm waarin de makers handig gebruik maken van Van Damme’s “verlopen” imago sinds ‘JCVD’. Van Damme speelt een oudere legionair die een slagerij runt in Moldavië en schnabbelt als privé detective c.q. huurmoordenaar.

De film begint met een bloederige en explosieve redding van een veertienjarig jongetje die door gespierde rotzakken is gekidnapt voor de sekshandel. Van Damme redt het leven van het jongetje, maar dit blijkt ten koste te gaan van twee meisje die ook werden vastgehouden. De held heeft dus naast het bloed van de bad guys ook onschuldig bloed aan zijn handen. Waar hij ook kijkt de twee dode meisjes verschijnen telkens aan hem met beschuldigende blikken. De slagzin van de film had hier ook “Van Damme sees dead people” kunnen zijn, want het effect van het verschijnen van Van Damme’s bezwaarde geweten heeft wel iets weg van de doden die verschijnen in ‘The Sixth Sense’ (1999). Dit griezelige sfeertje komen we later in de film op een andere manier tegen wanneer we het verminkte lichaam van een met zuur overgoten meisje in een badkuip zien liggen. Het beeld komt nog meerdere malen terug als herinnering. Een beetje ‘Saw’-esque (2004) kunnen we dat wel noemen en of al die narigheid nu perse nodig is, mogen we best betwijfelen. Maar goed: het verhaal speelt zich af in een ex-Sovjet deelstaat, dus extreem gewetenloze en gruwelijk gangsters horen daarbij.

Van Damme daarentegen loopt de hele film met een beteuterde en vermoeide kop rond; voor wie Van Damme van plastische chirurgie beschuldigd moet hier eens naar zijn oogleden kijken, die hangen vermoeid halverwege zijn gezicht. Wat wel strak is, is Van Damme’s lichaam dat er nog fit en gespierd uitziet. Van Damme kan dus nog wel wat jaartjes mee als we dat vergelijken met de pafferige Steven Seagal die steevast al zijn kleren aanhoudt zelfs tijdens vrijscènes. Dan is Van Damme nog een overtuigende actieheld die door de extra jaartjes wat meer diepgang heeft gekregen. De scènes waarin Van Damme zich bezuipt ten midden van tal van kadavers aan vleeshaken in zijn slagerswinkel en tenslotte lam omvalt en zich nog vastgrijpt aan een homp vlees, is een mooi beeld voor iemand die zijn leven lang tussen dood en verderf heeft geleefd en er nu aan ten onder gaat; lees hier Van Damme’s carrière als bottenbrekende spierbundel in talloze wraakfilms…

Uiteindelijk laat de film deze sterkere profielschetsen achter zich en is het weer tijd om rotzakken te mollen. Zoals gebruikelijk in dit genre van recht toe recht aan klappentappers is er dan voor subtiliteit, logische verhaalopbouw en aandachtig acteerwerk, weinig ruimte meer. Gelukkig weet ‘Six Bullets’ het er toch wel aardig vanaf te brengen op een paar inconsequenties en onwaarschijnlijkheden na (zoals een mobieltje dat dan weer uit, dan weer aan staat en ouders die slechts beteuterd zijn nadat zij te horen hebben gekregen dat hun dochter op een gruwelijke manier om het leven is gekomen).

‘Six Bullets’ is voor het genre een vrij verzorgde film die niet alleen voor de diehard fan interessant is, maar ook voor de reguliere kijker die van tijd tot tijd wel eens wat simpel stoot- en schietwerk kan waarderen. Maar de spanning zit minder in de actie zelf, die helaas niet zo spectaculair is, maar meer in het verhaal en dat is voor de verandering ook wel prijzenswaardig. Van Damme speelt droogkloterig als altijd, helaas mag hij minder acrobatiek vertonen dan dat we van hem gewend zijn. Het zijn vooral bommen en granaten dat de klok slaat, terwijl een mooi gefilmde high kick niet mis was geweest. Jean Claude Van Damme zegt tenminste nog niets van zijn lenigheid te hebben verloren. Laten we hopen dat hij weer de kans krijgt nog een film te maken waarin wel alles klopt. Ondertussen komt ‘Six Bullets’ al een aardig eindje.

Alberto Ciaccio

DVD- en blu-ray-release: 20 december 2012