Sky High (2005)

Regie: Mike Mitchell | 96 minuten | actie, komedie, avontuur, familie | Acteurs: Michael Angarano, Kurt Russell, Kelly Preston, Danielle Panabaker, Christopher Wynne, Kevin Heffernan, Dee Jay Daniels, Kelly Vitz, Loren Berman, Nicholas Braun, Malika, Khadijah, Jake Sandvig, Will Harris, Mary Elizabeth Winstead, Lynda Carter, Bruce Campbell, Dustin Ingram, Steven Strait, Cloris Leachman, Jim Rash, Dave Foley, Kevin McDonald, Amy Brown, Kimmy Brown, Lucille Soong, Zachry Rogers, Tom Kenny, Jill Talley, Patrick Warburton, Hans Hernke, John Jantzen, Nicole Malgarini

Het is eigenlijk onbegrijpelijk waarom een film als ‘Sky High’ de Nederlandse bioscopen niet gehaald heeft. De combinatie van een origineel verhaal, een sterke cast (en daarmee worden niet eens veteranen Kurt Russell en Kelly Preston bedoeld), humor en actie maakt deze prent de ultieme familiefilm. ‘Sky High’ lijkt op punten sterk geïnspireerd door Harry Potter en ‘The Incredibles’, met name die eerste, maar is fris genoeg om een eigen aanhang te krijgen.

Sky High kun je definiëren als Hogwarts voor superhelden, het is de naam van de school waar kinderen heengaan die a. in een vat gif gevallen zijn, b. gebeten zijn door een radio-actief insect of c. één of meerdere ouders hebben die superheld zijn. Will Stronghold is uniek, hij is de zoon van ’s werelds belangrijkste superhelden, De Commander (Kurt Russell) en Jetstream (Kelly Preston). Omdat hij daarom wel superkrachten moet hebben, kent hij daardoor – net als zijn tovenaars-equivalent Harry Potter – al vóór hij de weg weet in school, een superstatus. Will heeft echter een geheim, zijn krachten hebben zich nog niet aan hem geopenbaard. Het is vreemd dat hij dit voor zijn ouders verborgen weet te houden, gezien het belang dat vooral paps hieraan hecht, maar dat is slechts een kanttekening bij een voor de rest uiterst vermakelijk scenario.

Het ontbreken van Will’s krachten heeft als gevolg dat hij in de klas voor ‘sidekicks’ terechtkomt, maar echt vervelend vindt hij dat niet. Naast zijn beste vriendin Layla (Danielle Panabaker), die er voor kiest om sidekick te zijn uit politiek correcte overwegingen en zijn vriend Zach, wiens enige kracht is dat hij lichtgeeft, vermaakt hij zich opperbest in de ‘hero support’ (zoals zij zich zelf liever noemen) klas.  Maar het blijft natuurlijk een middelbare school en daar horen feestjes, op hol geslagen hormonen en pestkoppen bij. Ook op Sky High ontkom je er niet aan, of je nu superheld bent of niet. Als het mooiste meisje van de school, Gwen Grayson (Mary Elizabeth Winstead), in beeld komt, hoor je jaren tachtig klassieker ‘True’, en zie je haar door de verliefde ogen van Will. Natuurlijk heeft Layla al die jaren al een oogje op Will en is ze jaloers dat hij haar nu niet meer ziet staan. Ook blijkt er een zoon van een schurk, die door de Commander achter slot en grendel is gezet, op school te zitten, Warren Peace (Steven Strait). Warren weet zijn (vurige) wraakgevoelens niet te controleren waardoor het tot een uitbarsting in de onvermijdelijke kantine-scène komt.

Toegegeven, ‘Sky High’ blinkt niet uit in originaliteit, maar is zo enorm vermakelijk dat je je daar makkelijk overheen kunt zetten.  Een superheldenfilm zou een superheldenfilm niet zijn als er geen booswicht in zou zitten die werelddominantie of -vernietiging op zijn of haar agenda heeft staan en dat is in ‘Sky High’ gelukkig niet anders. Al hoeft de kijker niet verbijsterd te zijn over wie deze kwaardaardige genius uiteindelijk blijkt te zijn, het verhaal achter dit personage en de uitwerking van het valse plan is erg verrassend en komisch.

De in 1987 geboren Michael Angarano doet het prima als Will, hij weet precies de goede snaar te raken in zijn spel. Ook Danielle Panabaker valt op in positieve zin, de roodharige actrice weet meer dan voldoende emoties in haar blikken te leggen om overtuigend over te komen. Met de chemie tussen beide jongeren zit het ook goed. Kurt Russell gaat lekker los als over the top superheld en geeft hiermee voor de oudere kijkers wat extra’s aan de film en Kelly Preston doet dat met haar push-up beha. Ook voor het volwassen publiek zijn de rollen van Bruce ‘Evil Dead’ Campbell als de gymleraar Boomer en Lynda Carter (van de tv-serie ‘Wonder Woman’) leuke toevoegingen aan de cast.

‘Sky High’ is een highschool comedy met een superheldentwist, een coming-of-age voor jong en oud en in één woord ‘incredible’. Een film om van te houden.