Sleeping with Other People (2015)

Regie: Leslye Headland | 92 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Alison Brie, Jason Sudeikis, Adam Scott, Jason Mantzoukas, Andrea Savage, Amanda Peet, Adam Brody, Marc Blucas, Katherine Waterston, Natasha Lyonne, Remy Nozik, Skylar Gaertner, Jordan Carlos, Margarita Levieva, Margaret Odette

Met een titel als ’Sleeping with Other People’ is het onderwerp niet bepaald een verrassing meer. Deze grappig bedoelde kijk op hoe tegenwoordige relaties werken gaat over relaties en seks. En vooral de onkunde van mensen met betrekking tot beide onderwerpen, die, goh!, toch meer met elkaar verbonden blijken te zijn dan de twee hoofdpersonages aanvankelijk denken.

Op een avond in 2002 verliest Lainey (Alison Brie) haar maagdelijkheid aan Jake (Jason Sudeikis). En vice versa. Vóór het moment suprême hebben de twee elkaar nog nooit eerder ontmoet en het was dan ook eigenlijk Laineys bedoeling om haar eerste keer met haar onderwijsassistent Matt (Adam Scott) te beleven. Het lot bepaalde anders. Na die avond zien Lainey en Jake elkaar zo’n twaalf jaar niet, tot ze elkaar tegenkomen bij een bijeenkomst voor seksverslaafden. Op die ontmoeting volgt een afspraakje, waarbij ze, ondanks de aanwezige seksuele spanning, afspreken uitsluitend vrienden te blijven. Zowel Lainey als Jake hebben serieuze relatieproblemen, Lainey hangt nog steeds erg aan Matt, terwijl ze ook een langdurige relatie heeft met Sam (Adam Brody), en ze ziet niet dat Matt haar alleen maar gebruikt. Jake heeft eigenlijk geen probleem met zijn levensinstelling, het zijn zijn veroveringen die er een probleem van maken.

Lainey en Jake worden beste vrienden en daar hoort ook veel geklets over seks bij. Dat levert jammer genoeg niet veel humoristische scènes op. De meest tenenkrommende is die waarbij Jake een lege fles gebruikt om Lainey uit te leggen hoe ze moet masturberen. Als je de film dan stopzet, is dat beslist te verdedigen, maar troost je, vanaf dat moment wordt het beter.

Er komt wat meer diepgang in het verhaal en de personages winnen aan sympathie en geloofwaardigheid. De chemie tussen de twee acteurs is in ieder geval onmiskenbaar. De scène waarin Alison Brie voor een groepje kleuters danst op David Bowie’s Modern Love is aanstekelijk, sexy en grappig. Het is wel jammer dat het door regisseur Leslye Headland zelf geschreven scenario vervalt in het aloude ‘twee geliefden die voor elkaar gemaakt zijn, weten dat zelf nog niet’, én er zelfs nog het mogelijk nog meer clichématige ‘moet verhuizen naar andere stad vanwege werk/studie’ element aan toe gevoegd is, maar voor wie van het genre houdt en dat voor lief neemt, is ‘Sleeping with Other People’ op momenten best genietbaar.

Bioscooprelease: 5 november 2015
DVD-release: 18 maart 2016