Sliding Doors (1998)

Regie: Peter Howitt | 99 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gwyneth Paltrow, John Hannah, John Lynch, Jeanne Tripplehorn, Zara Turner, Douglas McFerran, Paul Brightwell, Nina Young, Virginia McKenna, Kevin McNally, Terry English, Paul Stacey, Peter Howitt, Joanna Roth, Neil Stuke

Wanneer je terugkijkt op je leven zijn er altijd wel momenten te bedenken waarop je twee (of meer) kanten had kunnen kiezen. Iedere beslissing die je in zo’n situatie neemt heeft invloed op je verdere leven. Iedereen denkt er wel eens over na wat er zou zijn gebeurd wanneer hij het andere pad zou hebben gekozen. Over die speling van het lot gaat de film ‘Sliding Doors’. In deze film is de beslissende factor iets triviaals; het wel of niet halen van een metro. Het is fascinerend om te zien hoe het leven van hoofdpersoon Helen een compleet andere wending neemt, afhankelijk van die ene, op het oog zo irrelevante gebeurtenis.

Helen Quilley, een rol van Gwyneth Paltrow, die zojuist plotseling ontslagen is, staat op het punt naar huis te gaan. Bij het metrostation aangekomen, wordt haar lot bepaald. Twee scenario’s ontstaan; in het eerste kan ze nog net door de sluitende deuren van de metro glippen en ontmoet ze tijdens haar reis de sympathieke James (John Hannah). Wanneer ze bij haar huis is aangekomen treft ze haar geliefde Gerry (John Lynch) in bed met zijn ex (Jeanne Tripplehorn). In het tweede scenario mist ze de metro en wordt ze niet veel later overvallen. Door dat oponthoud is ze niet op tijd thuis om haar ontrouwe vriend te ontdekken. Ook James leert ze nooit kennen. In het vervolg van de film worden de twee verhalen parallel aan elkaar verteld.

Zowel mensen die geïntrigeerd zijn door de werking van het lot als voor hen die gewoon lekker willen genieten van een romantische komedie komen aan hun trekken met ‘Sliding Doors’. Het acteerwerk is prima, met Paltrow als de beide Helens in de meest opvallende rol. In beide rollen is ze geloofwaardig – als de verlegen, onzekere vrouw die bij haar ontrouwe partner blijft en als de bevrijde vrouw die een ander leven begint met een nieuwe man en dito baan. John Hannah, bekend van zijn rol als de homo Matthew in ‘Four Weddings and a Funeral’, speelt solide de uitermate sympathieke James en John Lynch komt goed uit de verf als de onbetrouwbare Gerry. Alleen Jeanne Tripplehorn is niet echt op haar plek als femme fatale Lydia, maar dat zou ook kunnen komen doordat haar rol niet voldoende is uitgewerkt. Speciale vermelding is er voor Douglas McFerran, die Gerry’s vriend Russel speelt. Een genot om naar te kijken en te luisteren.

Voor regisseur Peter Howitt was ‘Sliding Doors’ zijn vuurdoop in de wereld van de langspeelfilms, en hij heeft zich er prima doorheen weten te werken. Het inventieve script combineert humor, romantiek en intelligent melodrama tot een voor velen vermakelijke film.

Bioscooprelease: 22 juli 1999