Slovenian Girl – Slovenka (2009)

Regie: Damjan Kozole | 90 minuten | drama | Acteurs: Nina Ivanisin, Peter Musevski, Primoz Pirnat, Marusa Kink, Uros Furst, Dejan Spasic, Aljosa Kovacic, Andrej Murenc, Ales Valic, Marjuta Slamic, Ivo Godnic, Cedric Brelet von Sydow, Valter Dragan, Danijel Malalan, Philip James Burt, Maja Sever, Alenka Kraigher, Drago Milinovic, Minca Lorenci, Primoz Petkovsek, Igor Leonardi, Dusan Moravec

Goed geacteerd, maar tamelijk afstandelijk drama over de jonge studente Alexandra die tevens een goed betaalde prostituee is en adverteert onder de naam “Slovenka” (wat de oorspronkelijke titel is van de film).

‘Slovenian Girl’ speelt zich af tijdens het tijdelijk voorzitterschap van de Europese Unie dat Slovenië op zich nam in 2008. Om die reden is een Duits lid van het Europees Parlement in Ljubljana aanwezig en hij is op zoek naar een verzetje. Als Slovenka, oftewel Alexandra, voor de afspraak op komt dagen, blijkt hij al teveel Viagra te hebben geslikt. Ze is nog maar nauwelijks binnen of hij zakt al in elkaar. Hoewel ze wel de hulpdiensten belt, gaat ze er daarna meteen als een haas vandoor. Echt schuldig voelt ze zich daar niet over, maar raakt pas bezorgd als de politie wel eens wil weten met wie de inmiddels overleden Duitser in zijn hotel had afgesproken. Tot overmaat van ramp krijgt ze ook nog twee pooiers op haar dak, die haar willen inlijven en een onconventionele overredingsmethode hanteren, waarbij je als kijker je adem inhoudt.

Deze sterke opening geeft de film meteen een krachtige aanzet en hoewel het zeker niet aan de indringende acteerprestatie van Nina Ivanisin ligt, weet ‘Slovenian Girl’ dit niet de hele film vast te houden. De lotgevallen van Alexandra zijn voor een groot deel boeiend om te volgen, maar af en toe zakt de film toch wat in. En dan met name in de scènes waarin de hoofdrolspeelster probeert over te stappen van Slovenka naar Alexandra, ook wel Sacha genoemd. Het is een wezenlijk onderscheid en Ivanisin zet de twee kanten van hetzelfde personage voortreffelijk neer. Misschien speelt ze feitelijk wel twee rollen en wordt het nooit helemaal duidelijk wie ze nu echt is. In elk geval is de film niet op zijn sterkst als ze naar het voorstadje Krsko afreist waar haar vader woont. Hier boet de film toch wat in kracht in. Haar vader Edo (Peter Museuski) probeert zijn oude rockband nieuw leven in te blazen en hoewel het duidelijk is hoe de opzet van deze verhaallijn thematisch fraai contrasteert met de steeds grotere problemen waar Alexandra/Slovenka in verzeild raakt, is dit minder goed uitgewerkt. Mogelijk is het ook minder interessant voor de kijker, omdat juist de ijzige berekening die Slovenka er op na houdt, zo fascinerend is om te zien.

Het verhaal gaat van (tragi)komedie naar thriller naar sociaal drama en weet die onderdelen niet altijd even goed met elkaar in balans te brengen. Uiteindelijk ademt de film een enigszins trieste sfeer, waarbij veel potentieel niet volledig genut wordt. Wel is ‘Slovenian Girl’ zeer fraai geschoten en weet zowel de façade van het stadsleven en de EU-top als de onderliggende teloorgang en verloedering visueel uitermate sterk in beeld te brengen.

Regisseur Damjan Kozole werd naar eigen zeggen gegrepen door de hoeveelheid advertenties (duizend!) die in Sloveense kranten verschijnen, waarin vrouwen zich aanbieden voor geld. Hij schreef er, samen met nog twee anderen, een script over dat hij zelf ook verfilmde. Hoewel de film al eens is beschreven als een commentaar op de ‘dubieuze waarden van het kapitalisme en persoonlijk winstoogmerk’ komt de film in het geheel niet prekerig of uitgesproken maatschappijkritisch over. Toegegeven, Alexandra wil graag mooie spullen (en die kosten geld) en ze kiest voor wat ze als een lucratieve manier ziet om dat verwezenlijken. Juist de kracht van de film zit hem in de koele beelden en het sterke acteerwerk en niet in een duidelijke stellingname tegen het huidige politieke systeem dat Slovenië kent sinds de onafhankelijkheid van het voormalige Joegoslavië in 1991.

Nina Ivanisin won op het filmfestival van Valencia voor de Mediterrane Cinema de prijs voor beste actrice.

Hans Geurts

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 21 oktober 2010