Slow West (2015)

Regie: John Maclean | 84 minuten | actie, thriller, western | Acteurs: Kodi Smit-McPhee, Michael Fassbender, Ben Mendelsohn, Aorere Paki, Hayden Frost, Caren Pistorius, Kieran Charnock, Edwin Wright, Andrew Robertt, Brian Sergent, Karl Willetts, Bryan Michael Mills, Brooke Williams, Madeleine Sami, Eddie Campbell

Heel vroeger gold de western als het kostuumdrama van de Amerikanen; als ze in Hollywood zin hadden in een verkleedpartijtje, dan was de kans al snel groot dat je tussen de cowboys en de indianen terechtkwam. Decennia lang was het Wilde Westen het standaard decor van de rechttoe rechtaan actiefilm; totdat Sergio Leone met ‘Once Upon a Time in the West’ (1968) liet zien dat het genre zich ook perfect leende voor hyper gestileerd drama.

Sindsdien verschoof de western van de grote studio’s naar het werkterrein van de auteursfilm. Het uitgestrekte landschap van de prairies en canyons leent zich bij uitstek voor mooie plaatjes, en de voorkeur van cowboys en indianen voor het gebruik van weinig woorden en lange stiltes sluit goed aan bij de gebruikelijke arthouse conventies. Een film als ‘Dead Man’ (1995) misstaat bijvoorbeeld helemaal niet in het oeuvre van urban cool regisseur Jim Jarmusch.

Deze verwijzing naar ‘Dead Man’ is trouwens niet willekeurig, want regisseur John Maclean heeft zich voor ’Slow West’ (2015 duidelijk door eerder genoemde laten inspireren. In ‘Dead Man’ is een ietwat naïeve jongeman (Johnny Depp) samen met een indiaan, die eigenlijk geen echte indiaan is, op de vlucht voor premiejagers. In ’Slow West’ is de ietwat zonderlinge jongeman Jay (Kodi Smit-McPhee) in het Wilde Westen op zoek naar zijn geliefde uit Schotland, die naar het blijkt wordt gezocht door premiejagers. Op zijn zoektocht komt Jay allerlei karakteristieke personen tegen, waaronder moordenaar Silas (Michael Fassbender) die als een vorm van boetedoening zich ten taak stelt Jay veilig en wel bij zijn geliefde te brengen — en dus is Silas een slechterik die eigenlijk geen slechterik is. Beide films hebben met elkaar gemeen dat ze spelen met de invulling van stereotypes uit het genre. Leuk detail: ook het landschap is niet wat het zou moeten zijn, in plaats van in Colorado, is ’Slow West’ opgenomen in Nieuw Zeeland, wat zorgt voor een subtiel maar verfrissend andere sfeer.

Het nihilistische karakter van deze odyssee wordt onderstreept door het al maar oplopende dodenaantal en het schijnbare gemak waarmee dit gebeurt. Jay benadrukt het nog maar eens in een scène waarin hij luistert naar het lied van drie zwarte muzikanten en hij in het Frans antwoordt: ‘liefde is universeel net zoals de dood’. Beschermengel Silas noemt in de voice-over Jay een wonderlijke jongeman die het Westen als een land van hoop en goede wil ziet, terwijl hijzelf onder elke steen het kwaad verwacht. Een film over de liefde en de dood, en de worsteling om met beide in reine te komen; thema’s die tot de kale essentie zijn teruggebracht en gebruikt worden als monumentale bouwstenen, dat kan bijna alleen maar in de wereld van de western.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 17 september 2015
DVD- en blu-ray-release: 15 december 2015