Smashed (2012)

Regie: James Ponsoldt | 78 minuten | komedie, drama | Acteurs: Mary Elizabeth Winstead, Aaron Paul, Octavia Spencer, Nick Offerman, Megan Mullally, Mary Kay Place, Kyle Gallner, Bree Turner, Mackenzie Davis, Patti Allison, Richmond Arquette, Natalie Dreyfuss, Anjini Taneja Azhar, Susan Burke, Danilo Di Julio, Aileen Davila, Brad Carter, Carol Avery, Kelly Ebsary, Silas Agape Garcia, Murray Gershenz, David Grammer

‘Smashed’ kan zoveel betekenen als ‘te pletter geslagen’, ‘kapot gemaakt’; ‘geplet’, maar ook ladderzat of dronken. In de gelijknamige film van regisseur James Ponsoldt betekent het al het bovenstaande. De vraag die de film stelt is er een uit het leven gegrepen: overleeft een door drank (of drugs) overgoten liefdesrelatie wanneer een van de twee rigoureus besluit te het roer om te gooien?

De film opent met een aantal pakkende scènes, die realistisch het leven van een jong stel zware drinkers weergeven. We ontmoeten Kate, charmant gespeeld door de opkomende actrice Mary Elizabeth Winstead. Binnen vijf minuten zien we Kate zich na een zware avond verslapen, bier onder de douche drinken en een slok whisky nemen in de auto. En dat alles nog vóór haar eerste lesuur als juf op een basisschool is begonnen. Even later is ze haar maag niet de baas en geeft ze over in een prullenbakje ten overstaan van alle leerlingen van groep 5. Om van hun vragende blikken af te zijn stemt ze in met een leerling die oppert dat ze misschien zwanger is. Als ze diezelfde avond van een dronken voorbijganger wat crack aangeboden krijgt – dat aanneemt en de volgende ochtend wakker wordt op een bankje op een verlaten parkeerplaats, is de maat vol.

Kate heroverweegt haar leven zoals het is en ziet in dat haar alcoholgebruik een punt heeft bereikt waarop het niet meer om leuk is, maar eerder treurig en onaangenaam. Of zoals ze zelf zegt: “wat grappig was is niet grappig meer en wat eerst gênant was is nu eng geworden”. De manier waarop de film toont hoe die grens sluipenderwijs is overgegaan, is bijzonder pakkend, des te meer omdat ook wordt getoond hoeveel lol de newly weds hebben gehad met elkaar en de fles. Door steun van de rijke ouders van manlief Charlie, hun grote huis en Charlie’s freelance werk als muziekjournalist, hebben ze een onbezorgd leventje kunnen leiden – té onbezorgd. Bovendien komt Kate uit een gezin van zware drinkers – een moeder die bloody mary’s schenkt of haar gasten nu willen of niet (“no means yes, am I right?”) en een vader die na aansluiting bij de AA het gezin verliet – en is ze niet anders gewend.

Op school krijgt ze hulp uit onverwachte hoek van collega-leraar Mr. Davies, die haar zover krijgt een AA-bijeenkomst bij te wonen. Kate heeft veel steun aan hem en haar sponsor Jenny en doet een serieuze poging in het reine te komen. Als onderdeel van het proces probeert Kate begane fouten goed te maken en leugens recht te zetten, wat nog niet zo makkelijk blijkt. Het moeilijkste blijkt haar relatie met de aanhoudende drinker Charlie, die oprecht geen kwaad ziet in zijn drankgebruik en Kate probeert te steunen maar niet kan voorkomen dat ze steeds meer uit elkaar groeien. Aaron Paul in de rol van Charlie kennen we uit een min of meer vergelijkbare rol in de succesvolle televisieserie “Breaking Bad”, en toont zich ook hier een sterke acteur die diepgang en sympathie weet te creëren bij niet altijd prettige personages. De film kent wat slappere momenten – het subplot van Mr. Davies’ verliefdheid en de harde schooldirectrice voegen weinig toe – maar het samenspel van de twee hoofdrolspelers maakt ‘Smashed’ een ontroerende en bij vlagen confronterende film.

Ruby Sanders

DVD-release: 13 maart 2013