Sniper: Reloaded (2011)

Regie: Claudio Fäh | 88 minuten | actie, drama, thriller, oorlog | Acteurs: Billy Zane, Clyde Berning, Chad Michael Collins, Hlomla Dandala, Rob Fruithof, Conrad Kemp, Martin Le Maitre, Patrick Lyster, Hlelo Nhlapo, Tefo Paya, Kayla Privett, Noluthando Radebe, Nicolas Rasenti, Richard Sammel, Ian Van Der Heyden, Adrian Waldron, Annabel Wright

Arme Billy Zane. Ten tijde van ‘Titanic’ in 1997 gold hij als een belofte voor de toekomst. Daarvoor maakte hij al indruk met ‘Dead Calm’ (1989) waarin hij een gestoorde drenkeling speelde. Anno 2011 staat de charmante acteur synoniem voor B-filmvideovoer. Ook zijn rol in ‘Sniper: Reloaded’ zal hem niet naar Hollywood’s A-list katapulteren.

Nieuwkomer Chad Michael Collins speelt sergeant marinier Brandon Beckett, zoon van sluipschutter Thomas Beckett (in een ver verleden vertolkt door Tom Berenger). De marinier raakt tijdens een missie in Congo gewond. Met behulp van sluipschutterinstructeur Richard Miller (Zane) leert Brandon om te leren denken als een sluipschutter en zichzelf uit benarde posities te redden.

‘Sniper: Reloaded’ is een haastig voor de dvd-markt in elkaar gezette film. Dat zie je aan alles af. De acteurs zijn niet zo bekend, het spel is stroef, het script past op de achterkant (misschien wel op de voorkant, als je om de logo’s heen schrijft) van een bierviltje, de dialogen zijn slap en de stunts ogen middelmatig. Het meeste werk zit in het hoesje dat er best aantrekkelijk uit ziet.

Het is een opmerkelijke actie om deze film uit te brengen in het blockbusterseizoen. De bioscopen vuren in hoog tempo de meest uitzinnige actiespektakels op je af en je komt oren en ogen tekort om alle stunts op het witte doek te kunnen volgen. Juist op dat moment wordt een sober, low budget film als deze op dvd uitgebracht. Wie zit daar op te wachten? Fans van actiefilms zullen het tempo te laag vinden (het zijn geen eenmanslegers met trigger happy fingers, maar  sluipschutters die wachten op het juiste moment), terwijl de dramafan niet op tenenkrommend acteerwerk met dito dialogen zit te wachten.

De fan van Zane (zijn die er nog nu hun held de ene na de andere rampzalige flutfilm kiest?) zal hier misschien nog wel van kunnen genieten. Heb je niets met deze in de vergetelheid geraakte Amerikaan dan kun je deze productie met een gerust hart vermijden. Of om in legertermen te blijven: doodzwijgen.