Snitch (2013)

Regie: Ric Roman Waugh | 112 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Dwayne Johnson, Susan Sarandon, Jon Bernthal, Nadine Velazquez, Benjamin Bratt, Barry Pepper, Melina Kanakaredes, Rafi Gavron, Michael Kenneth Williams, Lela Loren, JD Pardo, David Harbour, Harold Perrineau, Kyara Campos, James Allen McCune

Jason, de zoon van John Matthews (Dwayne Johnson), belandt in de cel nadat hij een doos met XTC pillen heeft aangenomen voor een vriend. Hij kan een straf van tien jaar krijgen tenzij hij drugdealers verlinkt en zo strafvermindering krijgt. Jason kent echter niemand in de drugswereld en roept de hulp van zijn vader in. John vraagt officier van justitie Joanne (Susan Sarandon) om hulp. Om strafvermindering te krijgen zal John zelf undercover moeten gaan om drugdealers te verlinken aan de politie. John heeft alles over voor zijn zoon en onderschat het gevaar waarin hij terecht komt.

Regisseur Ric Roman Waugh wilde naast een goede thriller ook een maatschappelijk probleem aankaarten. In de VS zijn de straffen voor een eerste vergrijp dat met drugs te maken heeft bizar hoog. Straffen kunnen oplopen tot wel twintig jaar. Ter vergelijking: de straffen op kindermisbruik, verkrachting en doodslag zijn aanzienlijk lager. Waugh probeert door zijn script aan het publiek duidelijk te maken dat de War on Drugs ook veel onschuldigen treft. ‘Snitch’ streeft te vaak zijn doel voorbij. Veel scènes zijn te melodramatisch om echt impact te hebben en de regisseur lijkt maar niet de balans te kunnen vinden tussen entertainment en kritisch zijn. Dat het ook wél kan, bewijst een film als ‘Traffic’ van Steven Soderbergh. Waugh weet als voormalig stuntman wel goed om te gaan met de actiescènes, al zijn die aan de schaarse kant. Het thrillergenre ligt hem ook prima want de vaart en spanning in de film is constant voelbaar. Dit wordt versterkt door de score van Antonio Pinto, die eerder werkte aan ‘City of God’ en ‘Senna’. Minpuntje is wel de cameravoering bij de dramatische scènes. De makers hebben het ‘dicht op de huid zitten’-principe te letterlijk genomen en de acteurs worden in vervelend grote close-ups gefilmd.

Dwayne Johnson, beter bekend als The Rock, is in hetzelfde jaar dat ‘Snitch’ uitkomt vaker in de bios te zien, in voor hem typische actiefilms als ‘G.I. Joe Retaliation’ en ‘The Fast and Furious 6’. De fysiek imponerende acteur kan echter meer dan stoere mannen spelen en toont in ‘Snitch’ dat hij ook daadwerkelijk kan acteren. Toch blijf je stiekem wachten op het moment dat hij één van de drugdealers een flinke knal verkoopt. Dat doet hij echter niet en dat strookt niet altijd even sterk met zijn uiterlijk. Hopelijk zet hij de trend voort en gaan we hem vaker zien in films waarin hij zijn acteertalent toont. De rest van de cast is okay, met Jon Bernthal als uitschieter. De acteur uit “The Walking Dead” is de enige die wat meer dimensie aan zijn standaard karakter geeft. Personages van bekende namen als Susan Sarandon, Barry Pepper en Benjamin Bratt blijven te oppervlakkig.

‘Snitch’ is een prima thriller over een normale man in een ongewone situatie. Het is misschien niet een typische Dwayne Johnson actiefilm maar de acteur laat zien dat hij veel meer in huis heeft. Qua boodschap mist ‘Snitch’ zijn doel en komt de film niet verder dan een gemiddeld niveau. Vermakelijk maar helaas nauwelijks gedenkwaardig.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 18 april 2013
DVD-release: 7 augustus 2013