Snoopy en Charlie Brown: De Peanuts Film – The Peanuts Movie (2015)

Regie: Steve Martino | 88 minuten | animatie, avontuur, familie, komedie | Nederlandse stemmencast: Willem de Groot, Matheu Hinzen, Teuntje van ’t Hof, Echica Florijn, Polly Lindeboom | Originele stemmencast: Noah Schnapp, Bill Melendez, Anastasia Bredikhina, Francesca Capaldi, Alexander Garfin, Noah Johnston, Hadley Belle Miller, Venus Schultheis, Mariel Sheets, A.J. Tecce, Marleik Mar Mar Walker, William Wunsch

Twee musicals, talloze televisiespecials, vier films, meerdere spin-offs, drie computergames en oneindig veel boeken en verhalen. ‘Peanuts’, de strip rond het schuchtere jongetje Charlie Brown en zijn trouwe Beagle Snoopy, is met recht een van de meest invloedrijke strips van de twintigste eeuw. Geestelijk vader Charles M. Schulz publiceerde zijn eerste ‘Peanuts’-strip op 2 oktober 1950 – meteen maar in zeven verschillende kranten tegelijk, waaronder The Washington Post en The Chicago Tribune – en zou er pas op zijn sterfdag, 12 februari 2000, mee uitscheiden. Vooral tussen 1965 en 1980 was ‘Peanuts’ mateloos populair en weerstond de strip kranig de sterk opkomende concurrentie. Schulz tekende de strip in totaal bijna vijftig jaar lang zonder enige assistentie. Toen hij eind jaren negentig ernstig ziek werd, moest hij gedwongen met pensioen. De laatste dagelijkse ‘Peanuts’-strip verscheen op 3 januari 2000, daarna volgden – tot een dag na zijn dood – nog enkele zondagstrips, waarvan hij er een aantal op voorhand had getekend. Schulz had in zijn testament laten vastleggen dat niemand de strip mocht voortzetten na zijn dood.

En dan is er nu ineens een film. Opmerkelijk aangezien de geestelijk vader van Charlie Brown, Snoopy, Lucy, Linus, Sally en al die anderen zo beschermend was over zijn creatie en niet wilden dat ‘Peanuts’ in handen zou vallen van op geld beluste producenten. Het idee voor ‘The Peanuts Movie’ (2015) komt dan ook van Schulz’ zoon Craig, die de hulp van zijn scenario schrijvende zoon Bryan (de kleinzoon dus van Charles) inschakelde om een film te creëren die zo veel mogelijk recht deed aan het werk van zijn vader. Verwacht dus geen levensechte CGI-animaties zoals je die van Disney, Pixar en DreamWorks gewend bent. De animaties in ‘The Peanuts Movie’ zijn weliswaar ook met de computer gemaakt, maar hebben die kenmerkende ouderwetse charme van het handgetekende werk van Schulz. Om het gevoel van nostalgie nog sterker te maken werd stemopnames van wijlen Bill Melendez gebruikt voor Snoopy en het vogeltje Woodstock en werden de rechten vergaard van de karakteristieke soundtrack van Vince Guaraldi. Fans herkennen ongetwijfeld ook bepaalde ‘locaties’, zoals Charlie Browns huis en de ‘muur’. Moderne technologieën hebben in de wereld van Charlie Brown hun intrede nog niet gedaan; de telefoons hebben hier nog gewoon een kiesschijf, er wordt geschreven op typemachines en de zieleknijpersessies van Sally kosten nog altijd een stuiver.

De plot van ‘The Peanuts Movie’ leest als een reeks korte strips achter elkaar. Rode draad is echter dat Charlie Brown zijn onzekerheid nou maar eens moet zien te overwinnen. Zeker nu een nieuw meisje (dat uitsluitend bekend is als ‘Little Red-Haired Girl’) in zijn straat is komen wonen, op wie hij op slag verliefd wordt. Charlie vreest dat zij hem niet ziet staan. Op aanraden van Lucy besluit hij een reeks nieuwe activiteiten op te pakken, om zo haar aandacht te trekken. Dus doet hij als goochelaar mee aan de talentenjacht op school en neemt hij danslessen. Maar pech blijft hem achtervolgen en zijn pogingen om zijn populariteit te laten groeien mislukken hopeloos. Voor even gloort er hoop, als blijkt dat Charlie de hoogste score heeft behaald bij een belangrijke toets. De uitslagen blijken echter niet te kloppen en niet hij maar Peppermint Patty was degene met de topscore. Zal het Charlie Brown ooit lukken de aandacht te trekken van het nieuwe meisje?

Voor veel oudere filmkijkers is ‘The Peanuts Movie’ een ‘trip down memory lane’. De bekende personages (van wie de stemmen overigens worden ingesproken door kinderen van een jaar of tien) zijn geen spat veranderd en ze beleven avonturen die ze vijftig jaar geleden ook al beleefden. Daarin zit meteen de keerzijde: er spreekt weinig ambitie uit en het verhaal is wel erg rechtlijnig en braaf. Een tweede verhaallijntje waarin Snoopy het in zijn dromen opneemt tegen zijn aartsrivaal Red Baron, moet voor de nodige afwisseling en dynamiek zorgen, maar leidt eerder af van het hoofdverhaal. De nostalgische benadering zal vooral volwassenen aanspreken, voor wie dit een feest der herkenning is. Kinderen zullen eerder bevreemd zijn door de ouderwetse aanpak. De nostalgie is in dat opzicht dus zowel de kracht als de zwakte van deze kleurrijke film. De lessen die schuilgaan in mislukking en teleurstelling hebben natuurlijk eeuwigheidswaarde, dat had Charles M. Schulz in 1950 al door. ‘The Peanuts Movie’ is dan ook een ode aan de illustere striptekenaar en zijn geesteskind ‘Peanuts’; ondanks de 3D-injectie is het allemaal een tikje kneuterig en simplistisch, maar tegelijkertijd heeft die eenvoud een vermakelijke, tijdloze charme.

Bioscooprelease: 9 december 2015
DVD- en blu-ray-release: 26 april 2016