Snow Fever (2004)

Regie: Pim van Hoeve | 90 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Hanna Verboom, Daan Schuurmans, Egbert Jan Weeber, Eva van der Gucht, Peggy Vrijens, Collien Fernandes, Axel Stein, Johnny Challah, Yolanthe van Kasbergen, Sophie Winters, Hugo Konings, Hans van Beenen, Jim Bakkum, Anke Van ’t Hof

Ergens ver weg van de stoffige burelen van Het Klokhuis keek een filmproducent peinzend uit het raam van zijn statige pand. Hoe moest dat nu met de verweesde Nederlandse filmjeugd? Je had de Teletubbies, Kabouter Plop en K3, maar dan? Iemand moest zich toch ontfermen over de hitsige puistenkoppen die door god en ouders verlaten door de vinexwijken zwerven, op zoek naar een vies blaadje of een tanktop maatje 146. Zijn ogen dwaalden over zijn bureau, waarop een groepsfoto van Costa, een paar tickets voor een wintersportvakantie en een brief van de moeder van Hanna Verboom vochten om zijn aandacht. “Got it!, riep hij tegen zijn compagnon. “Laten we vijf minuten brainstormen  dat stimuleert de creativiteit – en we hebben het draaiboek van een knaller”.

Er werd fiks gespard door de twee tovenaars van de publieksfilm. “Waar speelt het?” riep de één. “In Oostenrijk,” antwoordde de ander met de reisbescheiden in zijn handen. “Noem eens twee bekende Oostenrijkers,” gooide de producent op. “Sissi en Hitler geloof ik.” De producent haalde zijn fonkelnieuwe Siemens al tevoorschijn. “Een vloek en een scheet en we hebben een format.”

Drie minuten gingen ijsberend voorbij; ondertussen had de trouwe compagnon de Costa-cast al ge-smst over een geheel verzorgde vakantie in Oostenrijk – Daantje, die rakker, had gelijk geantwoord. “Gaan we snowboarden, dat is vet kicken.”

“Hoe zullen we de film noemen?”, vroeg de compagnon aan de producent. “Assepoester en het Maagdenvlies? Spermavlekken in de Sneeuw? Sissi in Showgirls? Wippen op wit poed…?” “Stop,” riep de filmproducent. Instinctief greep hij de brief van mevrouw Verboom. Hij scheurde hem open, vloog door de handgeschreven en in gebiedende wijs opgestelde pennenvrucht heen en stuitte op een paar showfoto’s met een telefoonnummer. Nog dertig seconden en Hanna stond nog niet voorgeprogrammeerd in zijn mobieltje.

Gelukkig nam ze meteen op. “Heb je even?” Er knijpt net een Hollywoodse B-acteur in mijn billen,” klonk het krakerig. Om de tijd te doden probeerde de producent zoveel mogelijk woorden die beginnen met ‘kut’ te bedenken. Aan de andere kant van de lijn hoorde hij een gereputeerde Nederlandse acteerstem “ééénig” roepen. “Dat meisje moet daar weg, dacht de producent in een plotselinge opwelling van naastenliefde.

Nog vijf seconden “Daar ben ik weer,” klonk haar douchefrisse bloesemstem. Opgelucht bracht de producent uit: “jij hebt de looks, schatje. Vraag wat je wilt,” in een buitenlandse taal die Hanna heel graag hoorde.

Tijd om de plot uit te werken was er toen niet meer. Besloten werd de acteurs zélf de grappen te laten bedenken en toen kwam er een hele grote fluit en die blies het sprookje uit.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 0.5