Snow White and the Huntsman (2012)

Regie: Rupert Sanders | 127 minuten | actie, drama, avontuur, fantasie | Acteurs: Charlize Theron, Kristen Stewart, Chris Hemsworth, Sam Claflin, Ian McShane, Nick Frost, Toby Jones, Ray Winstone, Lily Cole, Bob Hoskins, Eddie Marsan, Vincent Regan, Dave Legeno, Rachael Stirling, Johnny Harris

Echte schoonheid zit van binnen, maar het oog wil ook wat. Dat is een les die regisseur Rupert Sanders zo te zien ter harte heeft genomen. Wat er ook op ‘Snow White and the Huntsman’ af te dingen valt, het is een fraai vormgegeven film. De decors en kostuums zijn prachtig en met uitzondering van een paar minieme computer-gegenereerde missers zien de special effects er spectaculair uit. Dat mag ook wel, want de debuterende Sanders kreeg een budget van 170 miljoen dollar om mee te spelen.

In tegenstelling tot het eerder dit jaar verschenen ‘Mirror Mirror’ – in Nederland uitgebracht onder de titel ‘Snow White’ – heeft Sanders zijn sprookje ontdaan van alle hoogglans en richt hij zijn pijlen op een wat ouder publiek. Dat resulteert in een grimmige film met strijdbare vrouwen, kletterende wapens en een vleugje horror. In ‘Snow White and the Huntsman’ zien we hoe koning Magnus zijn hart verliest aan de mooie tovenares Ravenna (Charlize Theron). Zodra de liefde bezegeld is, vermoordt Ravenna haar echtgenoot, installeert ze zichzelf op de troon en regeert ze het rijk met harde hand. Schoonheid is magie en magie is macht, weet de goed geconserveerde koningin, dus concurrentes als stiefdochter Snow White (Kristen Stewart) moeten het veld ruimen. Als Snow White het bos in vlucht, stuurt Ravenna een jager (Chris Hemsworth) achter haar aan om haar te vinden, maar die raakt al snel in de ban van het meisje en helpt haar om haar rijk te heroveren.

Hoewel Sneeuwwitje de hoofdpersoon van de film is, is het vooral de boze stiefmoeder die de aandacht naar zich toetrekt. Ravenna doet enigszins denken aan Therons al even gewelddadige personage in ‘Monster’; net als seriemoordenares Aileen Wuornos is ze een beschadigde, verbitterde vrouw die met de felheid van een gewond dier van zich af slaat. Een vrouw die haar bestaansrecht aan haar schoonheid ontleent zal de façade met alle mogelijke middelen in stand houden. De capabele vertolking van Theron legt de tragische misvatting achter Ravenna’s tirannieke bewind bloot, en dat geeft de film nét wat meer gewicht. Naast haar gelaagde stiefmoeder steekt de titelheldin een beetje bleekjes af. Kristen Stewart beheerst na  vier jaar ‘Twilight’ de rol van dame in nood tot in de puntjes, maar zodra ze haar prinsessenjurk verruilt voor plaatstaal blijkt ze te delicaat voor haar rol, met als dieptepunt een van de minst opzwepende veldslagspeeches aller tijden.

Er zijn meer smetjes op het blazoen van ‘Snow White and the Huntsman’. De film is te lang en onevenwichtig qua opbouw, met een paar zoete scènes die de vaart uit het verhaal halen. Sommige aanpassingen zijn een kwestie van smaak. Zo zullen liefhebbers van epische sprookjesromances tot hun teleurstelling ontdekken dat Sneeuwwitje het te druk heeft om te daten. De gesuggereerde liefdesdriehoek tussen Snow White, haar jeugdvriend William (Sam Claflin) en de jager blijft dan ook in het luchtledige hangen, in ieder geval tot de financiering voor een eventuele vervolgfilm rond is. Andere bioscoopgangers zullen het ontbreken van obligate liefdesscènes juist verfrissend vinden. Een scène waarin Sneeuwwitje wakker wordt gekust is er overigens wél, zij het in een alternatieve versie. De zwijmelaars onder ons zullen er niet warm voor lopen, maar wij vonden deze twist zo mooi en passend dat we een halve ster bij de waardering optellen.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 7 juni 2012
DVD- en blu-ray-release: 24 oktober 2012