Snuf de hond en het spookslot (2010)

Regie: Steven de Jong, Erwin van den Eshof | 85 minuten | actie, avontuur, familie | Acteurs: Ydwer Bosma, Joosje Duk, Pim Wessels, Bart de Vries, Michiel de Jong, Howard van Dodemont, Kenan Raven, Julia van de Graaff, Gaby Blaaser, Wim Serlie, Rens Ciggaar, Maarten Hennis, Dieter Jansen, Jessica Blank, Steven de Jong, Dominique van Vliet, Rense Westra

Na de bioscoopfilm ‘Snuf de hond in oorlogstijd’ die in de zomer van 2008 uitkwam, verscheen het vervolg, ‘Snuf de hond en de jacht op Vliegende Volckert’, binnen een half jaar rechtstreeks op DVD. De verhalen van Piet Prins vinden ook in filmvorm nog gretig aftrek bij het jonge publiek. Er staan de fans gelukkig nog meer verfilmingen van de avonturen die Piet Prins schreef over de dappere herdershond en zijn baasje Tom te wachten. Steven de Jong (regisseur van de eerste twee films) is dit keer samen met Erwin van den Eshof (‘Dood Eind’) aan de slag gegaan om van “Snuf en het spookslot” een spannende film te maken.

Het is zomervakantie. Tom gaat samen met Mirjam logeren bij oom Hans en tante Engel. Zij wonen op een boerderij in een dorpje in het oosten van het land, waar al eeuwenlang een legende de rondte doet: de legende van de zwarte Bertram. Bauke vertelt Tom en Mirjam erover, maar ook oom Hans kan er over meepraten. Geïntrigeerd als het tweetal is, gaan ze al snel op pad in het bos. Daar verdwalen ze, en worden ze door agent Barninkhof mee terug genomen naar huis, omdat het gebied rondom het slot afgezet is en verboden te betreden. De reden zou zijn dat het gebied heringericht moet worden, maar de jongelui vangen iets op over een smokkelbende en trekken hun conclusies. Ondanks het verbod neemt Toms neef Jaap het duo mee naar het spookslot. Tijdens onweer schuilen ze in het slot. Hoewel ze het niet tegen elkaar durven toe te geven, vinden ze het er maar griezelig en vooral Mirjam wil graag naar huis. Vlak voor ze weggaan ziet Tom een glimp van een man met een zwarte baard. Uiteraard wordt hij niet geloofd. Wanneer Snuf dan ook nog een blikje vindt met daarop een briefje in een vreemde taal en een nummer, rijst het vermoeden bij Tom dat de smokkelbende en het slot iets met elkaar te maken hebben…

Het is erg jammer dat de twee originele hoofdrolspelers (Tom van Kalmthout en Vivian van Huiden) te oud bevonden werden voor deze film. Ydwer Bosma, die de rol van Tom overneemt, en Joosje Duk die in de huid kruipt van Mirjam, zijn namelijk niet erg overtuigend. Het acteerwerk is houterig en de dialogen worden meer opgedreund dan dat er gevoel in gelegd wordt. Dat staat een fijne kijkervaring danig in de weg. De ruzie tussen de twee neven Tom en Jaap is erg geforceerd, om nog maar te zwijgen over Mirjams mening over het al dan niet vaste verkering willen hebben. Erg politiek correct en daarom ongeloofwaardig. En zelfs voor een op een jonge doelgroep gerichte film bevat het verhaal een aantal onlogischheden: waarom zouden de kinderen bijvoorbeeld zomaar het huis binnen mogen lopen waar zojuist een inbraak is gepleegd, alleen omdat ze agent Barninkhof dringend moeten spreken? Dat zal er zelfs bij jonge kijkers niet ingaan. Ook de scènes in de Middeleeuwen overtuigen niet: het blauwe kleurenfilter dat gebruikt is moet de kijker zover krijgen dat deze gelooft dat de scènes zich honderden jaren eerder afspelen, maar het is een goedkope truc, die zijn doel voorbijschiet. De boeken van Piet Prins hebben de tand des tijds goed doorstaan, de kans dat deze film door kinderen steeds weer uit de kast gehaald worden is daarentegen vrijwel miniem.

Waardering: 1.5