Some Velvet Morning (2013)

Regie: Neil LaBute | 80 minuten | drama | Acteurs: Stanley Tucci, Alice Eve

Je zult maar een vrouw zijn in een door Neil LaBute geschreven en geregisseerde film… De Amerikaanse filmmaker houdt ervan om de ‘battle of the sexes’ op zijn meest smerige manier te laten zien. Zijn mannelijke personages zijn doorgaans onsympathieke, schofterige mensenhaters; de vrouwen zijn ofwel doortrapte feeksen of gewillige slachtoffers van de vuigheid van mannen. Stoere, zelfverzekerde vrouwen die ook nog eens sympathiek zijn, zul je in zijn films niet gauw vinden. Recent maakte hij uitstapjes naar meer mainstream werk (‘Lakeview Terrace’ (2008) met Samuel L. Jackson, de Amerikaanse remake van ‘Death at a Funeral’ (2010) en de overbodige herziene versie van de klassieker ‘The Wicker Man’ (2006)). In ‘Some Velvet Morning’ keert hij echter terug naar zijn vertrouwde thema, de strijd tussen de seksen in zijn meest zure vorm.

Vier jaar geleden zagen Fred (Stanley Tucci) en Velvet (Alice Eve) elkaar voor het laatst. Maar nu staat hij ineens bij haar voor de deur. Hij heeft eindelijk zijn vrouw verlaten om met haar opnieuw te beginnen. Al is het jammer dat zij nog steeds iets heeft met zijn (pasgetrouwde) zoon. Dit is het uitgangspunt van ‘Some Velvet Morning’; vanaf dit punt vliegen de beschuldigingen, liefkozingen en onthullingen over en weer. Botton line: hij kan niet zonder haar, zij kan hem niet uitstaan. Zij wil hem het liefst zo snel mogelijk de deur wijzen, hij weet elke keer toch zijn voet weer tussen die deur te krijgen. Alles speelt zich af in het appartement van Velvet, een beklemmende, toneelachtige setting die ons een ware voyeur maakt. Wat is er gebeurd tussen deze twee mensen? Het spel van aantrekken en afstoten wordt hier in zijn meest rauwe vorm gespeeld.

Dit soort films valt of staat met de prestaties van de acteurs. Tucci en Eve stellen gelukkig niet teleur. Tucci is altijd fijn om naar te kijken en balanceert hier overtuigend tussen de overtuigende charmeur en de opdringerige, obsessieve gek. Alice Eve staat niet direct bekend als acteerkanon, maar geeft Tucci heel behoorlijk weerwerk. Aanvankelijk komt ze heel zelfverzekerd over, maar die muur van zelfvertrouwen brokkelt langzaam maar zeker af. Gezien de overtuigende acteerprestaties is het einde een enorme afknapper. Het doet al het voorgaande in één klap teniet, waardoor je de film niet meer serieus kunt nemen. Dat LaBute voor deze dooddoener heeft gekozen, is niet geheel verrassend, maar het is simpelweg niet het slotakkoord waar je als kijker op zit te wachten.

DVD-release: 10 september 2014