Somewhere Tonight (2011)

Regie: Michael Di Jiacomo | 85 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: John Turturro, Max Casella, Elizabeth Marvel, Lynn Cohen, Katherine Borowitz, Cheryl Crow, Ivy, Stelianie Tekmitchov, Kevin Mangan, Ellana Bershadscky, Jonah Markle, Kathleen Mangan

Deze film is gebaseerd op ’06’ van Theo van Gogh, waarin een telefoon(seks)relatie centraal staat. Wie een getrouwe remake van ’06’ verwacht, hoeft echter niet naar ‘Somewhere Tonight’ toe. Alleen het kernprincipe – de twee hoofdpersonages ontwikkelen hun relatie enkel via de telefoon – en een wat geforceerd opgevoerde masturbatiescène verwijzen naar het origineel. ‘Somewhere Tonight’ houdt zich verre van hitsigheid. De film handelt over twee aan de rand van de maatschappij verkerende figuren, die elk op eigen wijze uit een sociaal isolement proberen te komen.

Lowlifes zoals John Turturro – bekend uit enkele Coen-films – ze op bestelling kan spelen. Turturro’s Leroy – een solitair die honden prefereert boven mensen – is echter mijlenver verwijderd van bowlingkampioen Jésus uit ‘The Big Lebowski’, maar als personage de moeite best waard. Wij hadden het overgrote deel van de film wel moeite de aandacht vast te houden; vooral bij de inbreng van Patti. Wat moet zij met een telefoonsekslijn terwijl zij een emotionele relatie zoekt? En wat klinken haar verhalen ingestudeerd uit de mond van Turturro’s echtgenote Katherine Borowitz, die het mimisch talent van manlief mist.

Een duidelijk minpunt. Het kijken naar het isolement van twee totaal verschillende mensen die elkaar op straat wellicht voorbij zouden lopen, maar wel degelijk iets willen delen werkt tegelijkertijd bezwerend, roept vragen op en wrijft die belangrijke liefdesles er nog eens even in: zo lang je geen spijkers met koppen slaat gebeurt er niets en blijft alles mogelijk – zeker binnen de op woorden gestoelde schijnwerkelijkheid van de telefoonrelatie. Wat als Patti – een ontwikkelde vrouw met straatvrees – erachter zou komen dat fietskoerier Leroy een deadpan-versie van het André van Duin-type ‘Willempie’ is? Of weet ze het al maar wil ze het niet weten, uit angst hem te verliezen?

De tragiek van de emotioneel gemankeerden in een geïndividualiseerde samenleving – misschien wel de tragiek van elke contemporaine relatiezoeker  – wordt in ‘Somewhere Tonight’ met bescheiden middelen doch respectvol voor het voetlicht gebracht; het antwoord op bovenstaande vraag wordt aan de kijker gelaten. De film verwijst misschien alleen in de geest naar ’06’, maar het werk van Van Gogh krijgt niettemin erkenning, ruim belicht inmiddels door de vriendengroep bestaande uit Steve Buscemi (‘Interview’), Stanley Tucci (‘Blind Date’) en nu Turturro – zij het alleen als acteur. Leroy kan in het ietwat sentimentele, maar verrassende slot met opgeheven hoofd het beeld uitlopen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 21 juni 2012