SpangaS in actie (2015)

Regie: Jop de Vries | 86 minuten | drama, familie | Acteurs: Lennart Timmerman, Ricardo Blei, Stijn Fransen, Vajèn van den Bosch, Pepijn Schoneveld, Hassan Slaby, Guillermo Hilversum, Dilara Horuz, Priscilla Knetemann, Judy Doorman, Djamila Abdalla, Timo Wils

Slimme zakenmannen hoor, die Nederlandse filmproducenten. Van succesvolle tv-series als “ZOOP”, “Gooische vrouwen” en “Het huis Anubis” een spin-off maken voor op het witte doek en ze krijgen met gemak de bioscoopkassa’s aan het rinkelen. ‘SpangaS’ is een tv-serie die al zo lang loopt (vanaf september 2007) dat de eerste castleden allang de middelbareschoolleeftijd ontgroeid zijn en vervangen zijn door de jongere garde. In 2009 was de tijd rijp voor ‘SpangaS op survival’, een behoorlijk succes met dik 275.000 bezoekers. Zes jaar later lijkt de tv-serie nog niet over het hoogtepunt heen en daarom werd ‘SpangaS in actie’ gemaakt.

Het slotfeest! Zes weken zomervakantie, maar eerst een avond dansen, lachen en gek doen met je beste vrienden en vriendinnen. De scholieren van het Spangalis college hebben een geweldige avond tot conrector Miss Madge in haar afsluitende speech een schokkende uitspraak doet. De school is verkocht en moet met onmiddellijke ingang sluiten. Morgen krijgt iedereen een brief thuis, maar ze wilde het graag persoonlijk vertellen. De leerlingen zijn verdoofd van schrik. Worden ze nu na de vakantie uit elkaar getrokken en over andere scholen verdeeld? Maar dat kan toch niet? Als de eerste schok wat is weggeëbt, vormt zich in alle verontwaardiging over zoveel onrechtvaardigheid een plan: Raaf, Abel, Charly, Juliette en Tinco gaan de school bezetten!

Na een spannende inbraakactie, met meerdere near misses, ontdekken de kinderen al snel dat ze niet de enige in het gebouw zijn. Ook vrienden Meral, Bodil, Renée, Eman en Lef hebben zich weten binnen te sluiten. De eerste nacht is het alleen maar gezellig – en in het geval van Raaf en Juliette zelfs een tikkeltje romantisch, maar direct de volgende morgen dienen de eerste problemen zich aan. De verhuiswagens staan voor de deur en de buitenwereld moet natuurlijk weten wat hun doel is. Gezworen vrienden Raaf en Abel komen in hun opvatting over hoe dit aan te pakken lijnrecht tegenover elkaar te staan. Zijn hun plannen sterk genoeg om Spangalis te redden? En hoe zit dat met hun vriendschap? En die van de andere bezetters?

Voorspelbaar plot, middelmatig acteerwerk… nee, ‘SpangaS in actie’ is geen goede film. Maar hij weet door het tempo en de groepsdynamiek wel te vermaken. Ben je een “SpangaS”-newbie, jammer dan, maar een goede introductie van de personages krijg je niet. Desondanks is de film goed te volgen. De focus ligt het meest op Raaf, Abel, Charly, Juliette, Renée en Meral, de overige kinderen blijven wat onbelicht, maar dat stoort niet. Het verhaal van de bezetting is goed gekozen, in de tv-serie zou dit niet werken (daar staat meestal een leerling centraal), voor een film is het precies goed. Wel zonde van de plotgaten – die hele zakelijke deal waar een luchtje aan zit is niet bepaald overtuigend uitgewerkt en ook het feit dat alles op het laatst afhangt van een werkende laptop (op zonne-energie!), terwijl iedereen er met een smartphone rondloopt is een lachertje, maar de doelgroep zal daar geen punt van maken. Niet te missen voor “SpangaS” fans, maar ook voor mensen die niets met de serie hebben zijn er beslist beroerdere films in omloop.

Bioscooprelease: 18 juni 2015
VOD-release: 15 oktober 2015
DVD-release: 16 oktober 2015