Spanish Movie (2009)

Regie: Javier Ruiz Caldera | 83 minuten | komedie | Acteurs: Alexandra Jiménez, Silvia Abril, Carlos Areces, Laia Alda, Oscar Lara, Eduardo Gómez, Joselito, Michelle Jenner, Joaquin Reyes, Juana Cordero, Teresa Lozano, Luis Zahera, Jaume Amatiler, Leticia Dolera, Clara Segura, Carmen Ruiz, David Fernández, Lorena Castell, Jordi Vilches, Fermi Fernández, Leslie Nielsen, Belén Rueda, Alex de la Iglesia, Paco Plaza, Fernando Gil, Chema Segura.

De laatste jaren worden we overspoeld door ‘spoofs’, films die andere films parodiëren. Denk aan de gebroeders Wayans, denk aan ‘Date Movie’ ‘Scary Movie’, ‘Epic Movie’, ‘Meet the Spartans’ of ‘Not Another Teen Movie’. Get the picture? Maar de ene ‘spoof’ is de andere niet. Sommige komen goed uit de verf, terwijl andere het bekijken amper waard zijn, zo flauw en in het geheel niet grappig. ‘Spanish Movie’ is een leuke variant binnen het genre, want in het Spaans! Met (als eerbetoon?) een bijrol van Mr. Spoof himself, Leslie Nielsen.

Het verhaal in een notendop, voor zover het verhaal ertoe doet in deze films: in het weeshuis maakt nieuwe huishoudster Ramira (Alexandra Jiménez) haar opwachting. Een ‘ongelukje’ met de fotosensitieve zoon des weeshuizes zet de hilarische ontwikkelingen in gang. Is de jongen dood of is alles slechts een droom?

Een beetje kennis van de geparodieerde films maakt ‘Spanish Movie’ een stuk beter genietbaar. We zien een parade aan parodieën van onder andere ‘Pan’s Labyrinth’, ‘Abre los ojos’, No Country for Old Men’, ‘Mar adentro’, ‘[Rec]’ en ‘The Orphanage’. Pedro (Carlos Areces) is de Javier Bardem-parodie: “Ik ben verlamd vanaf mijn onderkin.” Zet je schrap voor een fee, een faun, een tussentijdse -zeer hilarische- muzikale aubade, een medium die in trance een houseparty binnenloopt en komische intermezzi van bijzondere poppenkastbewoners. Dochter Ofendia blijkt een bijdehand, bloeddorstig ettertje en zo duiken er wel meer vreemde karakters op. Karakters zoals moeder Laura (Silvia Abril), die de grappigste teksten mag opdreunen.

Ook bevat de film enkele leuke verwijzingen, zoals ‘een typisch Almodóvars dorpje’ als naambord langs de snelweg. Zelfs het overduidelijke gebruik van poppen op sommige momenten schaadt de film niet. ‘Spanish Movie’ komt daar mee weg. Okay, er zitten een paar overbodige seksueel getinte grappen in, maar over het algemeen scoort deze redelijk originele Spaanse variant een voldoende. Er blijft genoeg te lachen, hoe onzinnig alles ook overkomt. De verschillende filmverwijzingen zijn grappig met elkaar verweven en ook het overdreven en somtijds gewoon slechte acteren (natuurlijk, het is een spoof!) irriteert niet. De ‘gag reel’ tijdens de aftiteling is ook het bekijken waard. Zouden er ook spoofs aan zitten te komen van Duitse en/of Franse klassieke films? Leuk te genieten, alleen al als welkome afwisseling.

Ruud Stift