Speaking of Sex (2001)

Regie: John McNaughton | 96 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: James Spader, Melora Walters, Jay Mohr, Nathaniel Arcand, Megan Mullally, Lara Flynn Boyle, Nick Offerman, Greg Pitts, Daniel Libman, Don MacKay, Paul Schulze, Catherine O’Hara, Phil LaMarr, Bill Murray, Hart Bochner, Kathryn Erbe, Kathleen Robertson, Anjul Nigam, Marty Antonini, Bill Meilen, Terry Lawrence, Sheri D. Wilson, Michelle Fansett, Tarryl Hektner, Robert Burton Hubele

Eddie Murphy begon er zijn carrière, evenals Dan Aykroyd, Billy Chrystal, Mike Meyers en James Belushi. Al sinds 1975 is de televisieshow ‘Saturday Night Live’ dé springplank voor jonge, veelbelovende komieken die een loopbaan in de filmwereld ook wel zien zitten. Ook Bill Murray behoorde tussen 1977 en 1980 tot de vaste cast van het programma. Sindsdien is de acteur niet meer weg te denken uit Hollywood. Hoewel komedie nog altijd zijn core business is, heeft Murray met films als ‘Lost in Translation’ (2003) en ‘Broken Flowers’ (2005) bewezen ook het zwaardere werk aan te kunnen. Hij is een van de weinige acteurs die kwalitatief hoogstaande films als ‘Groundhog Day’ (1993) en ‘The Royal Tenenbaums’ (2001) af kan wisselen met flauwe komedies als ‘Kingpin’ (1996) en ‘The Man Who Knew Too Little’ (1997) en er nog mee weg komt ook! In ‘Speaking of Sex’ uit 2001 is Murray een van de weinige acteurs die zich staande weet te houden.

Melinda (Melora Walters) en Dan (Jay Mohr) zijn al enige tijd met elkaar getrouwd, maar ondervinden sinds kort problemen op seksueel gebied. Ze besluiten de gerenommeerde relatietherapeut Dr. Emily Paige (Lara Flynn Boyle) in te schakelen om zodoende Dans slaapkamerprobleempjes op te kunnen lossen. Dr. Paige denkt dat er meer aan de hand is en stuurt de volgens haar depressieve Melinda door naar haar collega, de psychiater Dr. Roger Klink (James Spader), die toevallig net die dag de bons heeft gekregen van zijn vrouw. Hij raakt behoorlijk gecharmeerd van Melinda en de twee besluiten de ‘sessie’ met een heftige partij seks in een lift. Wanneer Dr. Paige hoort van de onconventionele methodes van haar collega, weet ze Dan en Melinda ervan te overtuigen de psychiater aan te klagen en een absurd hoog bedrag aan schadevergoeding van hem te eisen. Het echtpaar neemt de machtige advocate Consuela Barker (Catherine O’Hara) in de arm, terwijl de verzekeraar van Klink zijn zaken laat behartigen door de excentrieke Ezri Stovall (Bill Murray). Beide partijen komen lijnrecht tegenover elkaar te staan.

De regisseur van ‘Speaking of Sex’ is John McNaughton, die eerder de geslaagde komedie ‘Mad Dog and Glory’ (1993) en de thriller ‘Wild Things’ (1998) – beide eveneens met Bill Murray – maakte. Het scenario werd geschreven door Gary Tieche, die helaas weinig geslaagde grappen heeft toegevoegd en niet verder komt dan een overdaad aan onderbroekenlol. Voor de cinematografie werd veteraan Ralf Bode, die in 1980 een Oscarnominatie ontving voor zijn bijdrage aan ‘Coal Miner’s Daughter’, aangetrokken. ‘Speaking of Sex’ was de laatste film voor de uit Duitsland afkomstige Bode, die kort na het voltooien van de film overleed. Iemand met zijn status verdient absoluut een waardiger zwanenzang dan deze teleurstellende sekskomedie. Maar de film schiet volledig door in flauwigheid en is zelden grappig. McNaughton dacht er waarschijnlijk al te zijn met een ensemble acteurs van naam. Helaas voor hem maken alleen veteranen Bill Murray en Catherine O’Hara hun faam waar.

Het is dan ook jammer dat zij maar weinig in beeld te bewonderen zijn. De meeste minuten worden opgeslokt door een neurotische en totaal ongeloofwaardige James Spader (‘Sex, Lies and Videotapes’, 1989) en een buitengewoon irritante Melora Walters. Vooral van Walters, die indruk maakte met haar bijdrage aan Paul Thomas Andersons veelgeprezen film ‘Magnolia’ (1999), mag je meer verwachten. Jay Mohr (‘Pay It Forward’, 2000) maakt zichzelf belachelijk als de domme Dan en Megan Mullaly (Karen uit ‘Will and Grace’) krijgt helaas te weinig screentime om zich voldoende te kunnen profileren. Lara Flynn Boyle (‘Happiness’, 1998) doet wat ze kan maar ook zij komt simpelweg talent tekort. Het eerste half uur is het dan ook huilen met de pet op. Pas wanneer Bill Murray en Catherine O’Hara (‘For Your Consideration’, 2006) ten tonele verschijnen, wordt de film de moeite waard. Beide veteranen tonen als enige aan over écht komisch talent te beschikken en hebben bovendien een indrukwekkende chemie met elkaar. Wanneer deze twee acteurs de hoofdrollen hadden gespeeld, had dat absoluut een betere film opgeleverd.

‘Speaking of Sex’ is absoluut niet geworden wat het had kunnen zijn. Het script rammelt aan alle kanten, de verkeerde acteurs krijgen de meeste aandacht en screentime en de humor is van een erbarmelijk niveau. Je mag toch meer verwachten van een ervaren regisseur als John McNaughton. Ook toont deze film maar weer eens aan dat een indrukwekkende lijst namen in de cast niet automatisch ook een goede film oplevert. Gelukkig proberen Bill Murray en Catherine O’Hara nog te redden wat er te redden valt, maar zelfs zij kunnen niet voorkomen dat ‘Speaking of Sex’ op zijn zachtst gezegd tegenvalt. Een teleurstelling van formaat.