Spice World (1997)

Regie: Bob Spiers | 94 minuten | muziek, komedie | Acteurs: Victoria Beckham, Melanie Brown, Emma Bunton, Melanie Chisholm, Geri Halliwell, Kevin Allen, Devon Anderson, Michael Barrymore, Richard Briers, Simon Chandler, Elvis Costello, Alan Cumming, David Fahm, Jason Flemyng, Neil Fox

Regisseur Bob Spiers nam een groot risico met zijn film ‘Spice World’. Hij was geen onervaren regisseur en had dus wel een reputatie te verliezen. Toch koos hij ervoor om van de populaire meidengroep The Spice Girls een film te maken. De film vertelt over het zware leven van de Spice Girls als ze on tour zijn. Optredens, interviews, geruzie onderling en zelf een ontmoeting met echte aliens. Alles komt terug in deze film over Sporty, Posh, Baby, Scary en Ginger.

Wat een dilemma voor de vijf meiden. Hun beste vriendin is hoogzwanger en ze willen dolgraag veel tijd met haar doorbrengen maar door het drukke schema van hun manager krijgen ze daar de kans niet voor. Maar gelukkig staan ze samen sterk en vinden ze ook hiervoor wel een oplossing. De film is een totale commercial voor The Spice Girls. Alles is perfect wat deze meiden doen, ze maken geen fouten, zijn altijd aardig voor de fans, redden zelfs een meisje uit het water en zijn vooral allemaal poeslief tegen iedereen. Hoezeer dit gebaseerd is op de waarheid is nog maar de vraag. De film is uitgebracht in een periode dat de Spice Girls nog hartstikke populair waren en alle bekende liedjes komen dan ook terug in de film. Natuurlijk gaat er ook van alles mis wat op tijd voor de show moet worden opgelost. Om het allemaal spannender te maken is er ook een rol weggelegd voor de slechterik. Een roddeljournalist die zicht steeds verstopt en hoopt op een ruzie zodat hij de girls in de media zwart kan maken en het succes van de Spice Girls kan vernietigen. Zou het hem lukken de Spice Girls kapot te krijgen?

Voor Spice Girls-fans is dit een geweldige film. Anderhalf uur lang kijken naar het zogenaamde dagelijkse leven van de Spice Girls met optredens, repetities, ruzies met managers en ontmoetingen met fans. Lekker meezingen met alle nummers en genieten van de shows. Alsof de Spice Girls al niet genoeg aandacht hadden besteed aan de typetjes die ze voor moeten stellen, in de film ligt het er allemaal nog dikker bovenop. Emma, oftewel Baby Spice loopt continue met een lolly in haar mond. Sporty Spice loopt in trainingsbroek en denkt alleen aan sport en Victoria maakt zich druk over haar jurkjes en hakken. Van deze stereotypen is er eigenlijk maar één overeind blijven staan en dat is die van Victoria Adams, inmiddels bekend als Mrs. Beckham.

Over het verhaal valt weinig te zeggen. Het is een zeer matig of zelfs slecht verhaal, maar wat verwacht je anders van een Spice Girls film. Het acteerwerk is misschien nog wel slechter dan het verhaal maar wederom geldt: wat zou je anders verwachten van een film over een meidenband met de leden van de meidengroep in de hoofdrollen. Positief is dat er voor de fans vooral veel showelementen in zitten en veel meezing-muziek. En de typetjes zijn erg overdreven, maar wel grappig, neergezet.

Het is moeilijk om ‘Spice World’ te beoordelen. Voor de fans in die tijd was het een fantastische film. Voor filmkenners en -liefhebbers was het een rampzalig slechte film. Nu, na het Spice Girls tijdperk is het voor de (ex-)fans nog steeds een grappige film om te zien, vooral omdat de typetjes zo lekker overdreven zijn en er herinneringen opgehaald kunnen worden aan de muziek. Voor de nieuwe generatie die de Spice Girls niet kennen is deze film helemaal niks. Zonder voorkennis is deze film waardeloos, in dat geval vooral niet kijken dus. Maar voor de (ex-)fans onder ons: haal herinneringen op en Spice up your life!

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 18 december 1997