Spooky Buddies (2011)

Regie: Robert Vince | 85 minuten | familie | Acteurs: Tucker Albrizzi, Diedrich Bader, Ameko Eks Mass Carroll, Max Charles, Tim Conway, Jennifer Elise Cox, Elisa Donovan, Mitchell Duffield, Pat Finn, Hardy Gatlin, Nico Ghisi, Skyler Gisondo, Tatiana Gudegast, G. Hannelius, Nicholas Harrison, Rance Howard, Jake Johnson, Frankie Jonas, Nels Lennarson, Stuart Malinowski, Sierra McCormick, Brendan Meyer, Ty Panitz, Tom Pickett, Debra Jo Rupp, Sage Ryan, Dylan Sprayberry, Ryan Stiles, Michael Teigen, Frank C. Turner, Harland Williams, Charles Henry Wyson

De vijf schattige Golden Retriever pups, Buddha, Mudbud, Rosebud, B-Dawg en Budderball, keren terug voor hun zesde avontuur. Dit keer speelt het verhaal zich niet af tijdens Kerst (‘Santa Buddies’ of ‘The Search for Santa Paws’) of in de ruimte (‘Space Buddies’), maar tijdens Halloween. In het dorpje Fernfield staat een prachtig, maar inmiddels erg vervallen, oud huis, dat in de jaren dertig van de vorige eeuw het toneel was van een verschrikkelijke gebeurtenis. Geen van de nog levende dorpsbewoners wil er over praten en eigenlijk weet niemand meer zeker of het wel echt gebeurd is. Misschien is het wel een legende?

Dat niets minder waar is, heeft de openingsscène, die zich afspeelt in het Fernfield van 1937, al bewezen. In het statige huis woont de boosaardige tovenaar Warwick. Deze is van plan de wereld te veroveren. Hiervoor moet hij de zielen van vijf puppies offeren aan de Howlloween Hound, een agressief uitziende Rottweiler met groene ogen en bovennatuurlijke krachten. Deze angstaanjagende hond komt regelrecht uit de onderwereld en zijn adem, die eruit ziet als grijszwarte rook, zorgt ervoor dat alles wat in zijn omgeving leeft versteend. Bij de betovering gaat er iets fout: Warwick wordt vlak voor hij zijn doel bereikt heeft gestoord door de dorpsbewoners, die allang doorhebben dat hij iets in zijn schild voert. De jonge Joseph Johnson probeert zijn puppy Pip te redden, maar tevergeefs. Warwick en de Howlloween Hound slagen er desondanks niet in de betovering af te ronden, want Pip blijft als geest in het huis rondwaren.

Vijfenzeventig jaar later, niet geheel toevallig op Halloween, zijn de eigenaren van de vijf Buddies op een excursie met school. De juf vertelt over de legende en herinnert de kinderen er aan dat ze hun verslag over de geschiedenis van Fernfield maandag in moeten leveren. Helemaal in paniek roept Billy dat de zijne over de legende van de Howlloween Hound zal gaan (maar hij heeft natuurlijk nog niets voorbereid). Zijn vriendjes gaan met hem mee naar de sheriff, die zeer behulpzaam is en zelfs de staf van Warwick, ooit bewijsmateriaal, maar nu slechts een in de weg staand voorwerp in een onopgeloste zaak, aan Billy meegeeft.

Ondertussen bluft B-Dawg, Billy’s hondje, dat hij bést het spookhuis binnen durft om drie keer de naam van Howlloween Hound te noemen (omdat je ‘m zo op schijnt te kunnen roepen). Eenmaal binnen ontmoet hij de geest van Pip, en ziet deze aan voor de Howlloween Hound. Per ongeluk weet hij ook nog de échte geest van de Howlloween Hound los te laten, die samen met Warwick op zoek gaat naar een manier om alsnog de betovering af te ronden.

De plot van ‘Spooky Buddies’ zit dit keer – voor een ‘Buddies’ film – heel aardig in elkaar. Uiteraard is de film voorspelbaar en niet al te gecompliceerd, het is tenslotte een familiefilm, maar de speelduur is prima verdeeld tussen de avonturen van de Buddies en die van de kinderen. Net als in voorgaande films komt het spreken van de hondjes wat vreemd over, maar daar zullen de jonge kijkers niet om geven. Het is gewoonweg erg grappig om de koddige hondjes in Halloweenkostuum, geheel in stijl met die van hun baasjes, te zien rondlopen. Harland Williams verdient een speciale vermelding voor zijn over-de-top vertolking van Warwick. Met zichtbaar plezier geeft hij gestalte aan deze überengerd. En ook Frankendude (een surfer dude verkleed als Frankenstein) weet voor een glimlach te zorgen (let vooral op de grafsteen die hij met zich meedraagt).

De muziek van ‘Spooky Buddies’ doet sterk denken aan de ‘Harry Potter’ films. De hele film draagt trouwens de sfeer uit van de serie over ‘s werelds populairste tovenaarsleerling, maar dat betekent ook dat ‘Spooky Buddies’ niet echt geschikt kijkmateriaal is voor de allerjongsten. Ondanks dat ‘Spooky Buddies’ de kijkwijzer Alle Leeftijden heeft meegekregen, zijn sommige scènes zijn gewoonweg te griezelig. Daarom zullen ouders die erover denken hun kinderen deze film te laten kijken ‘Spooky Buddies’ eerst zelf aan een kijkbeurt moeten onderwerpen, om te bepalen of ze het vol zullen houden.