Spring Breakdown (2009)

Regie: Ryan Shiraki | 80 minuten | komedie | Acteurs: Parker Posey, Amy Poehler, Rachel Dratch, Amber Tamblyn, Seth Meyers, Sophie Monk, Jonathan Sadowski, Missi Pyle, Jane Lynch, Mae Whitman, Sarah Hagan, Jana Kramer, Kristin Cavallari, Justin Hartley, Nick Thune, Bruce Vilanch, Christopher Knight, LaLa Vazquez, Mindy Sterling, Patrick Fabian, Loretta Devine, Rachel Hamilton, Karissa Thoma, Brie Gabrielle, Will Arnett, Danny Arroyo, Paul Keeley, Jack McBrayer

Spring Break is een bekend fenomeen in veel landen, maar vooral de Amerikaanse variant is berucht. Studenten trekken voor een periode van een week naar een vaak zonnige plaats, zoals Cancún, Jamaica of Miami Beach en laten zich helemaal vollopen met drank en drugs, feesten tot in de late uurtjes en hebben seks met willekeurig wie. Het is een tijd om even bij te tanken en de boel de boel te laten. ‘Spring Breakdown’ is zeker niet de eerste komedie die aan dit verschijnsel gewijd is, maar wel een verrassend leuke.

De drie vriendinnen Judi (Rachel Dratch), Gayle (Amy Poehler) en Becky (Parker Posey) kennen elkaar al sinds high school, waar ze een band kregen omdat geen van drieën geliefd was bij de andere studenten. Sterker nog: ze waren zelfs bijzonder impopulair. Dit wordt getoond in een grappige scène waarin zonder veel moeite dit te verbloemen de volwassen actrices, alle drie dik in de dertig of zelfs de veertig gepasseerd, de jongere versies van hun personages neerzetten tijdens een optreden. Hun vertolking van Cyndi Laupers “True colors” kan op weinig bijval rekenen en het trio wordt uitgejoeld. Ze beloven elkaar later cool en populair te worden, waarna de film een tijdsprongetje van vijftien jaar maakt en we de welgevormde en in sexy kleding gestoken lichamen van drie dames zien. Wacht even… zijn dat…? Welnee, al struikelend komen drie andere vrouwen een coffeeshop uit en dat zijn natuurlijk onze drie hoofdpersonen.

Het mag geen verrassing heten dat de drie vriendinnen nog steeds losers zijn: Judi gaat weliswaar trouwen met haar verloofde William, maar weet nog niet dat hij homo is. Gayle is trainster van blinde geleidehonden, maar het kleine beetje zelfvertrouwen dat ze kreeg nadat ze flink af is gevallen krijgt weer een enorme deuk als ze afgewezen wordt door een blinde klant (korte maar leuke cameo van Will Arnett). Becky wordt ondergewaardeerd in haar eenvoudige baan als officemanager bij een succesvolle senator (Jane Lynch). Ze behandelt haar huisdier, kat Honey, als haar vriend, en is daardoor diep bedroefd als het beest komt te overlijden. Haar vriendschap met Judi en Gayle helpt haar er echter weer bovenop.

Elk voorjaar maken de drie vriendinnen een reis om hun vriendschap te vieren en dit jaar krijgen ze de kans te doen wat ze als studenten nooit hebben gedaan: hun spring break vieren op een populaire locatie, South Padre Island in Texas! Als Becky’s baas, Senator Hartmann, kans maakt het te schoppen tot vice-president, wordt ze gewezen op het feit dat alles in haar omgeving ‘vlekkeloos’ moet zijn. Haar dochter, de geeky Ashley (Amber Tamblyn), staat echter op het punt haar eerste spring break te vieren, en omdat de senator ervan overtuigd is dat haar dochter net zo populair is als zij was gedurende haar studietijd, maakt ze zich zorgen over eventuele misstappen die haar dochter zal begaan. Daarom wordt Becky er op afgestuurd om Ashley in de gaten te houden. Judi en Gayle vergezellen haar op deze reis.

Het overgrote deel van de film speelt zich af in het zonnige South Padre Island (al is de film geschoten in Californië). De plot is vrij voorspelbaar, maar door de humoristische situaties toch vermakelijk. Dit is grotendeels te danken aan de goed geschreven grappen en de prima acteerprestaties van de cast. Niet alleen twee van de drie hoofdrolspelers hebben een uitstekende komische timing (Parker Posey heeft jammer genoeg niet zoveel te doen), ook de bijrolacteurs doen het leuk, Missi Pyle als de eeuwige maar daardoor verlopen Spring Breaker voorop.

‘Spring Breakdown’ probeert echter nergens vernieuwend te zijn, maar lijkt op veel andere films in het genre, waarin dertigers erachter komen dat zij nog steeds niets van hun leven gemaakt hebben. Dat maakt van deze komedie gewoon een leuk tussendoortje. Duurt veel korter dan een echte spring break, maar plezier verzekerd en dat zonder kater of SOA!