Spring Breakers (2012)

Regie: Harmony Korine | 94 minuten | komedie, misdaad, drama | Acteurs: James Franco, Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson, Rachel Korine, Gucci Mane, Heather Morris, Ash Lendzion, Emma Holzer, Lee Irby, Jeff Jarrett, Josh Randall, Travis Duncan

Alle Amerikaanse tieners kijken er het hele jaar naar uit: de ‘spring break’ oftewel voorjaarsvakantie. Traditiegetrouw wordt er een week lang gedronken, gefeest en gezwommen op een exotische bestemming. Hartstikke onschuldig en normaal voor een scholier, zou je denken. De meiden Faith (Selena Gomez), Candy (Vanessa Hudgens), Brit (Ashley Benson) en Cotty (Rachel Korine) hebben er ook zin in, maar niet alles loopt op rolletjes. Op een dubieuze manier schrapen de arme studenten hun geld bij elkaar en met een gestolen auto gaan ze op pad. Aanvankelijk gaat de vakantie zoals gepland, ze dansen en drinken tot ze erbij neervallen. De nodige illegale verdovingsmiddelen komen erbij kijken, wat verkeerd afloopt. De feestgangers worden opgepakt en in de cel gegooid, maar gelukkig voor de meisjes wordt hun borg betaald door louche gangster Alien (James Franco). Door hem worden ze meegetrokken in een wereld van criminaliteit, en zullen ze dingen doen die ze nooit voor ogen hadden gehouden.

Wie een vrolijke tienerfilm verwacht zal van de koude kermis thuiskomen. Hoewel ‘Spring Breakers’ in het begin inderdaad een typische studentenfilm lijkt, verandert dit al gauw. De sfeer wordt duister, vaag en vreemd. Het begint wanneer de drugs in het spel komen en ook de kijker het verwrongen beeld van de gebruikers ziet. Hoe verder de meisjes Aliens bizarre wereld in worden getrokken, des te raarder wordt de ambiance. Scènes zijn traag, wazig en door herhaalde uitspraken hypnotiserend. Steeds vaker en vaker spreekt Alien de woorden ‘spring break’ uit, waarna op een gegeven moment de belachelijkheid van deze ‘mijlpaal’ tot je doordringt. Door mystieke muziek word je meegesleept in zijn buitenaards aandoende omgeving.

De onduidelijke flashbacks en flashforwards werken vervreemdend, waardoor je in de psyche van de personages belandt. Hun gedachten zijn helemaal niet gezellig en studentikoos, maar heftig, diepzinnig en een flink krankzinnig. Ook al zijn de dames nog jong, ‘Spring Breakers’ maakt duidelijk dat ook jongeren volwassen kunnen nadenken en een eigen visie op de wereld hebben. Vooral Faith en Candy hebben echt een duidelijke persoonlijkheid die verder reikt dan een simpele tienerziel. James Franco is subliem in zijn rol, de sympathieke jongen uit ‘127 Hours’ is nergens te bekennen. Als Alien doet hij die naam eer aan, het is een enge en vreemde maar intrigerende man.

Door de rustige opbouw van tienerfilm naar artistieke thriller is de film op een subtiele manier bizar. De schaduwzijde van het tienerbestaan wordt met onrealistische cinematografie weergegeven, maar komt juist hierdoor extra hard binnen. ‘Spring Breakers’ is een onverwachte en originele film, die het publiek bewust verbaasd achterlaat.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 11 april 2013
DVD- en blu-ray-release: 6 juli 2013