Sprookjesboom de film (2012)

Regie: Hans Walther | 73 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Hero Muller, Roos van der Waerden, Rinie van den Elzen, Bianca van der Heijden, Lieke Pijnappels, Marike Folles, Fred Meijer, Xavier Werner, Nils Verkooijen, Reinder van der Naalt, Hildegard van Nijlen, Ali B, Armin van Buuren, Frank Focketyn

De eerste Nederlandse motion-capture film is een feit. De Efteling-productie ‘Sprookjesboom de film’ gaat verder waar de tv-serie van de TROS ophield; een verhaal – wat langer deze keer – dat door een pratende boom verteld wordt waarin de hoofdrolspelers uit het sprookjesbos van de Efteling in voorkomen.

Via een flinterdun plotlijntje komen Roodkapje, de Wolf, de Reus, Klein Duimpje en Assepoester in een andere wereld terecht, waarna ze raadsels op moeten lossen om terug te geraken. Ook de heks, de fakir en langnek spelen een rol in het stuk, waardoor niet alleen liefhebbers van de serie van ‘Sprookjesboom de film’ kunnen genieten, maar er ook genoeg mooie momenten tussen zitten voor de bezoekers van de Efteling.

‘Sprookjesboom de film’ leunt naast animatie op de motion-capture techniek die vooral in Amerika veel gebruikt is; getuige ‘Avatar’, ‘Beowulf’ en ‘The Polar Express’. Dat de productie van eigen bodem niet in de schaduw kan staan van deze grote voorgangers mag duidelijk zijn, maar dat zal ook nooit de bedoeling zijn geweest. Qua animatietechnieken loopt Nederland inmiddels al zo ver achter op giganten als Pixar en Disney, dat de achterstand nauwelijks in te halen valt. Gelukkig hebben de makers zich dat gerealiseerd, en er vooral een heel herkenbare film van gemaakt. Zo zitten de gezichten van de Roodkapje en Klein Duimpje niet vol details, waardoor ze haast identiek blijven aan de vele merchandise die de tv-serie tot nu toe heeft uitgebracht.

De film werd gemaakt door regisseur Hans Walther, die ook al de tv-serie had gemaakt. Hij heeft gekozen voor een eenvoudige stijl met leuke dialogen vol moraal, om zo de allerjongsten te bedienen. Er is in alles zichtbaar rekening gehouden met jongens en meisjes voor wie dit hun eerste film is. Wanneer een jong kind nog nooit een film in de bioscoop heeft gezien, is ‘Sprookjesboom de film’ een goede eerste stap.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 22 februari 2012
DVD-release: 22 juni 2012