Spy (2015)

Regie: Paul Feig | 120 minuten | actie, komedie | Acteurs: Melissa McCarthy, Rose Byrne, Jason Statham, Jude Law, Miranda Hart, Morena Baccarin, Allison Janney, Bobby Cannavale, 50 Cent, Peter Serafinowicz, Julian Miller, Michael McDonald, Will Yun Lee

Susan Cooper (Melissa McCarthy) werkt als analist bij de CIA. Achter haar bureau helpt ze collega en CIA agent Bradley Fine (Jude Law) tijdens zijn gevaarlijke missies. Wanneer Bradley iets overkomt en de identiteiten van de andere agenten bekend worden gemaakt door vijand Rayna Boyanov (Rose Byrne), is Susan de enige die nooit undercover is geweest. Gewapend met een dosis onzekerheid en bewijsdrang gaat Susan undercover om zo de wereld te redden.

Een actiekomedie met een vrouw in de hoofdrol is een vrij schaars verschijnsel in Hollywood. Helemaal als de vrouw in kwestie alles behalve een modellenfiguur heeft. Het is aan het talent van Melissa McCarthy en de succesvolle regisseur Paul Feig, die met McCarthy al eerder ‘Bridesmaides’ en ‘The Heat’ maakte, dat Hollywood openstaat voor dit soort unieke combinaties. Verfrissend is hoe er deze keer geen nadruk wordt gelegd op het uiterlijk van McCarthy. In ‘The Heat’ en ‘Tammy’ werd dat wel gedaan en de flauwe grappen over gewicht werden al snel te veel van het goede. In ‘Spy’ wordt er met geen woord over gerept en blijkt Susan Cooper juist een van de beste fysieke agenten te zijn. Puur door haar gebrek aan zelfvertrouwen heeft ze er nooit wat mee gedaan. Het karakter van McCarthy verandert van grijze muis naar zelfverzekerde vrouw maar wil in dat laatste af en toe te veel doorslaan. Op de momenten dat McCarthy lange scheldkanonnades opdreunt is de nieuwe versie van haar karakter net iets te ver verwijdert van haar karakter in het eerste uur van de film. Dat neemt niet weg dat de scheldkanonnades heel erg grappig zijn.

Jason Statham heeft misschien wel de leukste rol als over the top spion die het niet kan verkroppen dat een vrouw als Susan het veld wordt ingestuurd. Te pas en te onpas komt Stathams karakter Ford opduiken om de missie te verpesten en schept iedere keer ongelofelijk op over zijn vroegere heldhaftige acties. Statham is werkelijk hilarisch en blijkt een talent voor komedie te hebben. Ook de rest van de cast waaronder Rose Byrne, Allison Janney en Miranda Hart krijgen allemaal de gelegenheid om aan de haal te gaan met de sterke grappen. Jammer dat een kleine rol van een beroemde rapper totaal niet werkt, het is een kleine smet op de leuke cast.

In een actiekomedie verwacht je niet alleen sterke grappen maar ook vermakelijke actie en ook daarmee blijkt regisseur Paul Feig prima mee uit de voeten te kunnen. De actiescènes hebben vaart, zijn goed gefilmd en hebben natuurlijk de nodige humor. Ook qua locaties zit het wel goed want de film speelt zich af in Bulgarije, Budapest, Rome en Parijs.

‘Spy’ is een hilarische komedie die Melissa McCarthy alle ruimte geeft om te stralen als actieheld met humor. Als de film een wereldwijde hit wordt dan zal ‘Spy 2’ niet lang op zich laten wachten. Een aanrader!

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 4 juni 2015
DVD- en blu-ray-release: 7 oktober 2015