Starred Up (2013)

Regie: David Mackenzie | 106 minuten | drama | Acteurs: Rupert Friend, Ben Mendelsohn, Jack O’Connell, Sam Spruell, David Ajala, Sian Breckin, Peter Ferdinando, David Avery, Anthony Welsh, Matt Faris, Ashley Chin, Paddy Rocks, James Doran, Ryan McKenna, Tommy McDonnell, Gershwyn Eustache Jnr, Shane McCaffrey, Darren Hart, Frederick Schmidt, Neil Brownlee, Mark Asante, Raphael Sowole

De Britse regisseur David Mackenzie, bij het incrowd filmpubliek beter bekend van films als ‘Young Adam’ (2003, met Ewan McGregor) en ‘Hallam Foe’ (2007, met Jamie Bell), ging voor het rauwe gevangenisdrama ‘Starred Up’ een samenwerking aan met scriptschrijver Jonathan Asser. Asser werkte twaalf jaar als therapeut binnen het Engelse gevangeniswezen en ontwikkelde gedurende die periode een bepaalde therapievorm voor gewelddadige gevangenen gebaseerd op schaamte/geweld interventie.

‘Starred Up’ is geen lichte kost, want expliciet geweld en een veelheid aan krachttermen bepalen de toon. In de openingsscène zien we hoe de jonge gevangene Eric Love zich op routineuze wijze inkwartiert. Overduidelijk iemand die van toeten en blazen weet binnen dit regime. Love, fantastisch geportretteerd door Jack O’Connell uit de serie “Skins”, is nog maar zeventien jaar en toch –vanwege zijn uitermate gewelddadige staat van dienst – al gepromoveerd naar een gevangenis voor volwassenen. In de gevangenis staat hem een aparte verrassing te wachten, want ook zijn vader Neville (Ben Mendelsohn) is één van de gevangenen. Hij wordt binnen dit aparte systeem gerespecteerd en gevreesd en is iemand die zijn zoon het advies geeft zich niet al te zeer als een ‘tough guy’ te presenteren. Baas Neville probeert ‘binnen’ een betere vader te zijn.

Maar zijn raad lijkt tegen dovemansoren gezegd, want Eric blijft moeite houden zijn geweldsuitbarstingen te controleren. Iedereen is tegen hem, de bewakers en zelfs zijn medegevangenen. Hij probeert in korte tijd duidelijk te maken dat dit ‘jonkie’ in deze volwassen omgeving niet met zich laat sollen. Pas later, als hij wordt overgehaald door gevangenistherapeut Oliver (Rupert Friend, bekend van “Homeland”) om mee te doen aan een experimentele groepssessie, lukt het Eric om zijn gewelddadige inborst beter te kanaliseren.

‘Starred Up’ is voornamelijk een verhaal wat draait om een aparte vader/zoon relatie, maar de film durft ook vraagtekens te zetten bij de vraag hoe we gewelddadige delinquenten het beste kunnen rehabiliteren. Het is een film die je meteen bij de keel grijpt. De makers geven een grimmig, ‘in your face’ beeld van het gevangenisleven in Engeland. Elke seconde ligt het gevaar op de loer. ‘Starred Up’ is het Britse equivalent van ‘Un prophète’ met dit verschil dat we ook op een aantal grappige scènes worden getrakteerd. Alle vakjes worden aangekruist: een geweldig script, prachtige cameravoering en overtuigende acteerprestaties over de gehele linie. Een krachtig en emotioneel aangrijpend drama, een prachtexercitie van regisseur Mackenzie. Niet te missen!

Ruud Stift

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 22 mei 2014