Starring Maja-Prinsessa (2009)

Regie: Teresa Fabik | 91 minuten | drama, komedie, familie | Acteurs: Zandra Andersson, Moa Silén, Anastasios Soulis, Maria Lundqvist, Thomas Hedengran, Grete Havnesköld, Christian Magdu, Isabelle von Saenger, Henric Brandt, Alexandra Algerydh, Björn Davidsson, Hanna Ekman, Eva Fritjofson, Jannike Grut, Rolf Lassgård

Maja Ingemarsson (Zandra Andersson) is een vrolijke, getalenteerde achttienjarige meid die ervan droomt om een gevierd actrice te worden. Er is alleen één probleempje: Maja heeft nou niet bepaald het ideale figuur om het in Hollywood te gaan maken. Bovendien woont ze in een landelijk Zweeds dorp – geen plek waar je glitter and glamour hoeft te verwachten. Toch laat ze zich niet uit het veld slaan. Als ze op een bruiloft documentairemaakster Erika (Moa Silén) ontmoet, biedt ze zich meteen aan, voor wat voor rol dan ook. Erika, wiens carrière niet echt van de grond komt waardoor ze moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, besluit Maja eens te volgen met haar camera en ze raakt geïntrigeerd door het meisje, dat zich op haar eigen onhandige manier door het leven worstelt. Op school heeft ze nauwelijks vrienden. Tijdens de theaterlessen valt op hoe serieus Maja met acteren bezig is en hoe weinig begrip haar klasgenootjes voor haar hebben. Erika ziet mogelijkheden voor een documentaire over het meisje en verhuist van haar appartement in Stockholm naar het knusse huis van de familie Ingemarsson om Maja 24 uur per dag te kunnen volgen.

‘Starring Maja’ – in Zweden uitgebracht onder de titel ‘Prinsessa’ – uit 2009 speelt op een aangename manier met de strubbelingen van tieners. De onzekerheid over hun uiterlijk, de zoektocht naar wie ze zijn, het nastreven van dromen. Maar ook de worsteling van late twintiger Erika wordt aangekaart. Omdat het niet wil vlotten met interessante opdrachten, ziet ze zich verplicht om bruidsreportages te maken: er moet toch brood op de plank komen. Maar voor iemand met een creatief beroep zijn dergelijke rechtlijnige, commerciële opdrachten vooral een vernedering. Erika weet haar filmidee uiteindelijk te slijten bij een producent die de documentaire wil uitbrengen onder de naam ‘Phat’. Ze twijfelt of ze op het aanbod in moet gaan, omdat ze Maja eigenlijk niet aan zo’n belediging wil onderwerpen. Maar de zak met geld lonkt… Een klasgenootje van Maja, Alex (Anastasios Soulis), worstelt ondertussen met zijn eigen problemen. Als hij hoort dat Maja met Erika naar Stockholm gaat voor televisieopnamen (die Erika’s ex voor haar geregeld heeft), wil hij dolgraag met hen mee. Hij zegt dat hij zijn halfbroer wil opzoeken, maar er is meer aan de hand.

Regisseur en scenarioschrijver Teresa Fabik heeft een fijn humoristisch tienerdrama gemaakt, waarin herkenbare thema’s op een luchtige manier worden aangesneden. ‘Starring Maja’ is enigszins voorspelbaar, maar benadert zijn onderwerp op zo’n eerlijke manier dat je dat gebrek aan originaliteit met liefde door de vingers ziet. De film verdient zijn credits niet in de laatste plaats dankzij de ontwapenende performance van hoofdrolspeelster Zandra Andersson, die in no time de sympathie van de kijker voor zich weet te winnen. Deze jonge actrice heeft heel wat in haar mars en toont bovendien lef. Het is te verwachten dat de actrice uit eigen ervaringen put. De andere acteurs, die het zeker niet onverdienstelijk doen, verbleken bij Zandra’s stralende verschijning. Anastasios Soulis heeft een fijne uitstraling, helaas is zijn verhaallijn wat magertjes uitgewerkt. ‘Starring Maja’ is losjes gefilmd, in een documentairestijl, waardoor alles een realistisch karakter krijgt. De film doet bij vlagen denken aan ‘Precious’ (2009) van Lee Daniels, bijvoorbeeld in de scène waarin Maja ervan droomt dat ze als actrice aanbeden wordt. ‘Starring Maja’ is echter veel luchtiger, grappiger en een stuk minder bombastisch en dramatisch. In tegenstelling tot Precious komt Maja uit een warm nest en heeft ze een stabiele jeugd gehad. Haar situatie is een stuk minder extreem, waardoor de film heel wat prettiger wegkijkt dan het soms naargeestige ‘Precious’. Het slotakkoord is ronduit lyrisch en verheffend te noemen. Fabik gooit dan alle remmen los, waardoor je bruisend van de positieve energie de aftiteling ervaart.

Om ‘Starring Maja’ te bestempelen als ‘Precious Light’ is wat overdreven, want de Zweden tillen er lang niet zo zwaar aan als de Amerikanen. Maar in thematisch opzicht sluiten de films bij elkaar aan. ‘Starring Maja’ is een klein maar fijn filmpje uit Zweden. De herkenbare thematiek en het voorspelbare verloop mogen de pret niet drukken. Deze film is verre van perfect en vooral visueel viel er wellicht meer uit te halen, maar de innemende hoofdrolspeelster Zandra Andersson palmt haar publiek zonder enige moeite in en de film werkt toe naar een einde dat geheid een vette glimlach op je gezicht tovert. Humoristisch tienerdrama dat ook voor volwassenen heel goed te verteren is. Over feel good gesproken!

Bioscooprelease: 7 april 2011
DVD-release: 10 mei 2012