StarStruck (2010)

Regie: Michael Grossman | 81 minuten | familie, musical | Acteurs: Sterling Knight, Danielle Campbell, Maggie Castle, Brandon Smith, Chelsea Staub, Matt Winston, Toni Trucks, Abbie Cobb, Beth Littleford, Dan O’Connor, Alice Hirson, Lauren Bowles, Ron Pearson, Hugh Dane, Sunkrish Bala, Harry Perry, Brittani Osborne

Zonder ze over een kam te scheren is het een veilige aanname dat de meeste tienermeisjes zwijmelen bij een of andere beroemdheid. Of het nu een jonge populaire acteur is, een winnaar van een grote landelijke sterrenjacht, zoals bijvoorbeeld American Idols, of een sporter, veel meidenkamers zijn behangen met posters en hun schoolagenda’s puilen uit van de uitgeknipte en ingeplakte foto’s van hun idool. De Disney Channel Original Movie ‘StarStruck’ speelt in op dit verschijnsel, dat al eeuwen oud is en wel zal blijven voortduren tot de mensheid ophoudt te bestaan…

De hoofdpersoon is echter juist niet zo’n doorsnee tiener die helemaal op tilt slaat bij de aanblik van de jongen van haar dromen. Jessica Olsen (Danielle Campbell) staat met haar beide benen op de grond. Ze ergert zich wild aan haar iets oudere zus die totaal geobsedeerd is van de populaire jonge popzanger Christopher Wilde (Sterling Knight, ’17 Again’, “Sonny with a Chance”). Sara Olsen (Maggie Castle, ‘The Time Traveler’s Wife’) is oprichter van de fanclub en wanneer het hele gezin naar Los Angeles vertrekt voor een bezoek aan oma, is ze er van overtuigd dat ze de popsensatie gaat ontmoeten. Het lot beslist echter anders. Christophers vriendin Alexis (Chelsea Staub) is jarig en geeft een groot feest in een of andere club. Omdat de paparazzi op de loer ligt, neemt Christopher de achterdeur. Sara heeft zich ook binnen weten te werken, terwijl Jessica in de auto op haar wacht. Wanneer het haar te lang duurt, gaat ze een blokje rond. In het steegje achter de club botst Jessica tegen de deur die Christopher net opengooit. Hij staat er op het meisje naar het ziekenhuis en dan thuis te brengen. Maar een populaire artiest als hij heeft natuurlijk nogal wat verplichtingen, dus het ritje naar huis wordt er een met veel tussenstops. Jessica grijpt echter elke gelegenheid aan te zeggen dat ze Christopher absoluut niet mag, maar al tijdens deze avond merk je dat haar weerstand langzaam aan het afbrokkelen is. De rest van het verhaal kun je eigenlijk wel voorspellen.

Het is erg jammer dat de makers van deze film voor Danielle Campbell hebben gekozen voor de hoofdrol. Het kind is duidelijk nog niet toe aan het dragen van een film. Zelden een actrice gezien die zo emotieloos acteert. De doelgroep zal daar echter niet op letten en alleen maar met haar meeleven. Wat de film wel goed doet is het uitwerken van het thema “Beroemd zijn heeft ook zijn nadelen”. Jeugdige kijkers zullen nog wel eens nadenken voor ze verder dromen over een carrière in de spotlights en als dat een boodschap is die je als ouder je kind mee wil geven is dit best een aardige familiefilm om te kijken. Wel wordt er makkelijk over bepaalde zaken heengestapt, zoals de verdwijning van oma’s auto, maar dat komt omdat de nadruk op de ontwikkeling van de relatie tussen Jessica en Christopher ligt.

‘StarStruck’ heeft – op de zus die balanceert op de grens van ‘omgangsverbod’ en de streberige ouders van Christopher na – geloofwaardige en sympathieke personages en het tempo zit er goed in. De liedjes van Christopher Wilde krijgen ook ruim speeltijd en vallen in de categorie ‘makkelijk in het gehoor, zo weer vergeten’. Een aantal plusjes en een aantal minnetjes dus voor deze dertien-in-een-dozijn film.