Step Up 4 Miami Heat (2012)

Regie: Scott Speer | 93 minuten | drama, muziek, romantiek | Acteurs: Kathryn McCormick, Ryan Guzman, Adam G. Sevani, Chadd Smith, Stephen Boss, Jessica Guadix, Megan Boone, Mari Koda, Cleopatra Coleman, Misha Gabriel Hamilton, Claudio Pinto, Nicole Dabeau, Tommy Dewey, Mario Ernesto Sánchez, Dominique Bell

Het begint inmiddels een zekerheid te worden: om het jaar verschijnt een nieuw deel in de redelijk succesvolle ‘Step Up’ serie. Na eerder in 2006, 2008 en 2010 de eerste drie delen te hebben uitgebracht, zijn er inmiddels weer twee jaren verstreken en is het de hoogste tijd voor een vierde deel: ‘Step Up 4 Miami Heat’. En geef de makers eens ongelijk. Want hoewel geen van de eerste drie verschijningen positief ontvangen werd door critici, is het met een totale opbrengst van ruim boven de 400 miljoen dollar in de afgelopen jaren tot een succesvolle franchise uitgegroeid.

Van een goed verhaal heeft de serie het nooit moeten hebben en deze traditie wordt door ‘Step Up 4 Miami Heat’ probleemloos voortgezet. Na eerder de Amerikaanse steden Baltimore (twee keer) en New York te hebben aangedaan, verplaatsen we ons voor dit vierde deel naar Miami. Sean (Ryan Guzman) is samen met zijn beste vriend Eddy (Misha Gabriel Hamilton) de leider van een groep, die in Miami zogeheten ‘mobs’ organiseert. Dit zijn een soort groepsdansen die ze in het openbaar opvoeren met als doel om zoveel mogelijk hits op YouTube te krijgen en hiermee een prijs te winnen. Al snel komt hoofdpersoon Sean de knappe Emily (Kathryn McCormick) tegen. Emily wil als dochter van een machtig zakenman als danseres doorbreken, tot frustratie van haar vader die hoopt dat ze in zijn voetsporen zal treden.

Het mag duidelijk zijn dat het verhaal maar weinig om het lijf heeft. Uiteraard worden Emily en Sean verliefd op elkaar, natuurlijk gaat dit ten koste van de vriendschap tussen Eddy en Sean en het is vanzelfsprekend dat er nog een slechterik om de hoek komt kijken om de dansambities van Seans groep te dwarsbomen. Het verhaal is niet meer dan de kapstok om de dansscènes, die we in de vorm van de vele mobs krijgen voorgeschoteld, aan op te hangen. Deze dansen zijn helaas van een iets te wisselvallig niveau. Zo zitten er een paar enorm creatieve optredens bij die een genot voor het oog zijn (een zeer artistieke scène in een museum vormt het hoogtepunt), maar tegelijkertijd zitten er ook een aantal beduidend minder boeiende dansen tussen. Pijnlijk is dat met name de slotact, normaliter toch echt het hoogtepunt waar de hele film naartoe werkt, nogal tegenvalt en veel te lang duurt.

Buiten de vele mobs, die elkaar naar het einde toe in een enorm rap tempo opvolgen, heeft ‘Step Up 4: Revolution’ weinig te bieden. Gevolg hiervan is dat de tussenliggende scènes telkens een zeer hinderlijke onderbreking vormen. Je zit maar te wachten totdat er weer gedanst wordt en de paar pogingen om het verhaal van diepgang te voorzien, zullen maar weinigen kunnen bekoren. Gelukkig weten de fraaie soundtrack en idem dito beelden (Miami is met zijn vibe en ligging aan het strand een prima keuze) ervoor te zorgen dat ‘Step Up 4 Miami Heat’ bij vlagen zijn mannetje staat. Meer dan genoeg dus om de fans van de vorige delen tevreden te stellen. Toch is het te hopen dat een eventueel vijfde deel wat minder verplicht is. Als de huidige lijn wordt voortgezet zullen we dat in 2014 weten.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 26 juli 2012