Stick It (2006)

Regie: Jessica Bendinger | 103 minuten | drama, komedie, sport | Acteurs: Jeff Bridges, Missy Peregrym, Vanessa Lengies, Nikki SooHoo, Maddy Curley, Kellan Lutz, John Patrick Amedori, Mio Dzakula

Als er dierensymbolen gebruikt zouden worden om filmgenres aan te duiden dan zou ‘Stick It’ tot de ‘konijnen’ behoren. Oftewel de sportieve tienerkomedie. De stroming is momenteel zo populair dat er gemiddeld een film per week gebaard wordt door de cinematografische babyfabriek die Hollywood heet. ‘Stick It’ is echter wel een bijzondere telg. De film belicht de niet al te coole turnsport.

‘Stick It’ draait om de rebelse Haley Graham (Peregrym). Het meiske is een echte tomboy en houdt ervan om gevaarlijke stunts uit te halen met haar niet al te intelligente maatjes. Als een truc verkeerd uitpakt en schade veroorzaakt, moet Haley zich verantwoorden voor de jeugdrechtbank. Het meisje wordt naar een turnacademie gestuurd. Dat klinkt bizar, maar al snel blijkt dat wel mee te vallen. Haley was voor haar stuntgedrag een uitblinkend turnster. Na een vernederende afgang op het WK besloot ze om de sport de rug toe te keren. Nu moet ze noodgedwongen haar gehate bezigheid weer oppakken. Bikkelharde coach Burt Vickerman (Bridges) en oud-collega Joanie (Lengies) maken haar echter het leven zuur.

‘Stick It’ is het regiedebuut van ex-model Jessica Bendinger (ze schreef wel eerder het script voor films als ‘Bring It On’ en ‘First Daughter’) en ze heeft een leuke doelgroepfilm afgeleverd. Alweer een sportfilm voor tieners, ditmaal over turnen dus. Zure zeikerds en kribbige critici zullen genoeg redenen kunnen vinden om ‘Stick It’ genadeloos de grond in te boren. Niet zo moeilijk op zich, want de film doet niets nieuws en is bij vlagen behoorlijk irritant. Toch is het flauw om een productie op het genre af te rekenen. Zeker als de film in kwestie nog helemaal niet zo verkeerd is.

De keuze voor de turnsport pakt goed uit. Bendinger hamert er voortdurend op hoe moeilijk het is om turnster te worden en alle oefeningen uit te voeren. Volharding, geen sociaal leven, durf en werkdagen van zes uur: turnen vereist offers. De bekende oefeningen op het paard, de bok en de ringen zien er dankzij allerlei cameratrucs (als vertraging, versnelling en herhaling) erg spectaculair uit. Het oubollige imago van de sport wordt vakkundig ontweken. Ook helpt het dat de film voorzien is van een frisse soundtrack vol hippe bands als Fall Out Boy, Green Day, Blink 182 en Fannypack. Ook de casting van de charmante Peregrym is een slimme zet, de actrice doet het leuk als dwarse puber die haar leven op de rails probeert te zetten. Bridges is ook aardig bezig als knorrige coach met het onvermijdelijke gouden hart.

Toch is ‘Stick It’ ook irritant. De boodschap dat turnen een topsport is en de strenge jurering niet deugt, wordt er door Bendinger met een mokerhamer ingeslagen. Na tien keer haar stokpaardje gehoord te hebben weet je het wel. Toch blijven de stichtelijke woorden je kwellen. Ook de onvermijdelijke stereotypes zoals de domme straatschoffies hadden wel iets minder vet aangezet mogen worden. Dat doet echter niets af van de vele kwaliteiten van deze tienerfilm. Het tempo ligt hoog, de film ziet er strak uit, het acteerwerk volstaat en de soundtrack is prima verzorgd. Ook de stellingname betreft de sport is een gedurfde stap voor een Hollywoodfilm die op jongeren is gericht. Leuk, lief, klein konijntje dus.