Stip & Vlek doen weer gek – Prick och Fläck på fläcken (2013)

Regie: Lotta Geffenblad, Uzi Geffenblad | 40 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Aagje Dom

Hoera! Stip en Vlek zijn terug! Deze twee olijke konijntjes leerden we kennen in hun eerste  stop-motion bioscoopavontuur ‘Stip & Vlek’. In opvolger ‘Stip en Vlek doen weer gek’ krijgen we zes leuke verhaaltjes waarin de gestipte en gevlekte vriendjes allerlei kleine avontuurtjes beleven. Ideaal voor kleuters en absoluut niet vervelend voor ouders.

In ‘Bollenmakers’, waar ‘Stip & Vlek doen gek’ mee start, hebben de twee konijntjes honger. Ze gaan zelf eten maken: chocoladebollen en broodjes! Dat wordt smullen, maar eerst nog even in bad, want van al dat gemix en gekneed word je wel vies. In het tweede verhaaltje, ‘Ondersteboven’, gaan Stip en Vlek naar het circus. Dat is erg leuk! Zo leuk, dat de vriendjes denken dat ze zelf ook best acrobatische kunstjes kunnen. Maar oeps, daar gaan de schone kleren! In de wasmachine dan maar. Lekker veel zeep en flink warm, dan wordt het wel schoon. Of toch niet…?

In ‘Waterpokken’ zijn Stip en Vlek lekker aan het spelen als Stip ineens erg veel dorst krijgt. De ene na de andere waterkop wordt leeggedronken. Stip is ziek! Hoge koorts en waterpokken (nee, niet waterkoppen!) zorgt voor een rare droom, maar gelukkig is Vlek goed in het verplegen. Even later zijn de rollen omgedraaid, want als Stip beter is krijgt Vlek de waterpokken. Zo gaat dat nu eenmaal met ziek zijn. Gelukkig is het tweetal snel weer beter, want in ‘Sprookjesschoenen’ zien we ze vrolijk door de plassen stampen. Daar krijg je wel erg natte schoenen van. Toevallig komt daar een heel bijzondere winkel aangelopen. Huh, een lopende winkel? Eventjes denken Stip en Vlek dat ze weer koorts hebben, maar de winkel blijkt als geroepen te komen.

In ‘Spoorzoekers’ beleven Stip en Vlek een spannend avontuur in het bos. Er worden paddenstoelen gezocht, ook giftige! Gelukkig letten ze goed op. Maar vinden ze de weg naar huis nog wel terug? Geen angst, in ‘Disco’, het laatste filmpje, toveren Stip en Vlek hun huis om tot een echte discotheek. Het is Oud en Nieuw en hun vriendjes komen om te dansen, taart te eten en van de muziek te genieten. Maar er is iets met de oren van de twee konijntjes. Waarom horen ze maar niets?

Net als de eerste, zeer genietbare, film vloeit ‘Stip & Vlek doen weer gek’ over van charme en creativiteit. Er is met zoveel liefde en aandacht aan de sets gewerkt, de verhaaltjes zijn zo goed doordacht en leveren heel wat stof op om met je kind over te praten. Het is op een leuke manier leerzaam. Knap is ook dat het niet belangrijk is te weten of Stip en Vlek nu jongens of meisjes zijn (de een heeft een roze broekje en blauwe schoentjes aan, de ander omgekeerd, dus daaraan kun je het ook al niet afleiden). Ook zijn de rollen precies altijd goed verdeeld, er is er niet een slimmer of dapperder dan de ander.

De filmpjes zijn precies lang genoeg om de aandacht van een kleuter vast te houden en de regelmatig terugkerende elementen (neem alleen al de sterrenhemel) geven het kind houvast en herkenning. Stip en Vlek, twee filmsterren in de dop, van de silent cinema dan wel – want de stemmen laten ze over aan Aagje Dom, die ook de eerste film insprak. Of het nu een eerste, tweede of tiende filmervaring voor je kind is, ‘Stip & Vlek doen weer gek’ is geheid een hit.

Bioscooprelease: 13 maart 2014