Stir of Echoes (1999)

Regie: David Koepp | 99 minuten | horror, thriller | Acteurs: “Kevin Bacon, Kathryn Erbe, Zachary David Cope, Illeana Douglas, Kevin Dunn, Conor O’Farrell, Lusia Strus, Stephen Eugene Walker, Mary Kay Cook, Larry Neumann Jr., Jennifer Morrison, Richard Cotovsky, Steve Rifkin, Chalon Williams, Liza Weil

Toen ‘Stir of Echoes’ uitkwam in 1999 heeft de film slechts een paar weken in de bioscoop gedraaid. Vanwege het lage aantal bezoekers besloten de meeste bioscopen de film voortijdig uit het programma te halen. Op zich vreemd dat niet meer mensen indertijd ‘Stir of Echoes’ hebben bezocht want dit is een uitstekende psychologische thriller in de trant van ‘The Sixth Sense’ en ‘The Shining’.

Kevin Bacon is echt een groot acteur, het verschil tussen een goed acteur en een groot acteur is echter dat laatstgenoemde overtuigend de meest uiteenlopende rollen kan spelen en Kevin Bacon heeft dat tot nu toe altijd bewezen. Zo brak hij ooit door als danser in ‘Footloose’ in 1984, speelde hij onder andere een boerenkinkel in ‘Tremors’, een astronaut in ‘Apollo 13’, een schurk in ‘The River Wild’ en een veroordeelde pedofiel in ‘The Woodsman’, wellicht zijn beste rol ooit. Inmiddels heeft hij zo’n zestig films op naam staan in de meest uiteenlopende genres, van romantische komedies tot horrorfilms.

In ‘Stir of Echoes’ (gebaseerd op een roman uit 1958) speelt hij Tom Witzky, een sympathieke kabellegger die gelukkig samenwoont met vrouw Maggie en zoontje Jake. Ze wonen in een leuke, gezellige buurt in Chicago en hebben een goed sociaal contact met de buurtbewoners. Tijdens een feestje bij een buurtgenoot wordt Tom gehypnotiseerd door Lisa, de zus van Maggie. Tijdens de hypnose geraakt hij in een diepe trance en heeft vreemde visioenen. Het blijkt dat hij contact heeft gelegd met gene zijde en dat de geest van een verdwenen meisje uit de buurt hem iets duidelijk wil maken. Zijn zoontje heeft ook bepaalde gaven en heeft ook een connectie met de geest van het meisje. Een klein jongetje dat dode mensen ziet…lijkt natuurlijk erg veel op ‘The Sixth Sense’, maar deze film is misschien nog wel beter.

Het budget voor ‘Stir of Echoes’ was niet al te groot want inhield dat er niet veel geld was voor special effects, maar de manier waarop onder andere de visoenen in beeld zijn gebracht zijn juist uitstekend en de schrik slaat je af en toe koud om het hart. Er is gekozen voor snelle, vage beelden die de suggestie wekken dat er iets heel erg is gebeurd. Dit zijn ook de beelden die Tom ziet wat als gevolg heeft dat je als kijker net zo schrikt als hij en dat je er net zo weinig van begrijpt. Daarom kan je je ook goed identificeren met Tom, het is onbegrijpelijk en bizar wat hem overkomt en je wil dat hij op onderzoek uit gaat om het op te lossen. Voornamelijk om er voor te zorgen dat de hallucinaties verdwijnen en te om voorkomen dat hij langzaam doordraait. Zijn vrouw begrijpt er weinig van, ze doet wel haar best om hem te steunen, maar Tom wordt steeds prikkelbaarder en op een gegeven moment houdt het bij haar ook op. De enige met wie Tom nog wel een goed contact heeft dan, is zoontje Jake. Die begrijpt tenminste waar Tom mee bezig is.

Jake wordt vertolkt door Zachary David Cope en dat doet hij erg ingetogen, niet te overdreven. Kleine mysterieuze kereltjes in films vormen altijd een risico, het gevaar bestaat al snel dat ze juist helemaal niet mysterieus overkomen, maar eerder irritant en ongeloofwaardig, maar gelukkig is daar in deze film geen sprake van.

‘Stir of Echoes’ is een uitstekende thriller; het verhaal zit erg goed in elkaar, de spanning wordt op de juiste manier opgebouwd, de schrikmomenten zijn zeer goed gekozen en bij vlagen angstaanjagend en het acteerwerk is meer dan bovengemiddeld.

Niet overslaan dus.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 3 augustus 2000