Stolen Kisses – Kobolat Masrooka (2008)

Regie: Khaled El Hagar | 120 minuten | drama | Acteurs: Ahmed Azmy, Yosra Ellozy, Basem Samra, Randa Elbeehairy, Mohamad Kareem, Farah Youssef, Nermin Maher, Shady Khalaf, Doaa Teama, Maher Selim, Ahmad Kamal, Hanan Yousef, Mahmoud Ellozy, Nader Nour-Eldin, Kamal Soleman, Sayed Ragab

Khaled El Hagars ‘Stolen Kisses’ (‘Kobolat Masrooka’) is een Egyptisch drama, dat hij maakte voor het tienerpubliek. De film werd in het thuisland gepresenteerd als een realistisch drama waarin adolescentenproblematiek op een herkenbare en natuurgetrouwe manier geportretteerd wordt. Daarnaast zou de film boordevol stomende seksscènes zitten, zo werd beloofd. Op beide fronten blijkt ‘Stolen Kisses’ echter behoorlijk te kort te schieten. Weliswaar wordt er door één stel de liefde bedreven voor zij getrouwd zijn, iets dat in Egypte not done is, maar je ziet er niet veel van, en daarnaast zijn de suggestieve bewegingen niet overtuigend.

El Hagar volgt in zijn film drie jonge en met elkaar bevriende stelletjes in Caïro. Ieder van hen worstelt met de liefde, familie, geldproblemen, werkeloosheid, de toekomst, kortom: het leven. Ihab (Ahmed Azmy) en Marwa (Yosra Ellozy) zijn straalverliefd op elkaar. Ondanks zijn diploma slaagt Ihab er niet in werk te vinden in zijn vakgebied. Werkeloosheid is een groot maatschappelijk probleem in Egypte, dus de sympathieke jongen ziet zichzelf genoodzaakt genoegen te nemen met een baantje bij een tankstation. Dit is uiteraard niet naar de zin van Marwa’s vader, een rijke zakenman, die het liefst ziet dat zijn oogappel met een man trouwt die elke maand meer op zijn bankrekening bijgeschreven krijgt dan hij én zij op kunnen maken. Marwa probeert diverse keren een gesprek met haar vader aan te knopen om hem om hulp te vragen, maar telkens is hij te druk. Uiteindelijk besluiten de twee maar stiekem te gaan trouwen (een must, omdat de twee elkaar tijdens een schoolreisje ontmaagd hebben). Een vriend van Ihab, Selim, werkt als DJ bij een nachtclub en introduceert Ihab bij Maya (Nermin Maher). Zij blijkt echter een pornoactrice te zijn en samen met haar louche manager weet ze Ihab te chanteren, zodat hij gedwongen is haar vuile spelletje mee te spelen.

Marwa’s vriendin en Ihabs zus Hanan (Farah Youssef) heeft al vier jaar een relatie met de oudere Ezzat (Basem Samra). Ezzat is de oudste student op school, maar dat komt omdat hij veranderd is van studierichting. Hoewel Hanan veel van haar vriend houdt, is ze niet tevreden met de financiële positie waarin hij verkeert. Het meisje droomt van een huis aan de Nijl, met zeven kamers en drie badkamers. Wanneer ze te horen krijgt dat een van de leraren erg rijk is, zet ze haar liefde voor Ezzat aan de kant en start ze als een roofdier op jacht haar missie om die betreffende leraar te verleiden tot een huwelijksaanzoek.

De derde verhaallijn betreft Mohsen (Mohamad Kareem) en Hala (Randa Elbeehairy). Hala’s ouders hebben moeite om rond te komen. Hala’s vader is een nietsnut en heeft grote schulden. Als enige oplossing voor de financiële problemen ziet hij het uithuwelijken van Hala aan een rijke, oude man. Mohsen doet ondertussen zijn uiterste best om geld bij elkaar te krijgen zodat Hala en hij kunnen trouwen, maar het geld dat Hala voor hem bewaart, wordt door Hala’s vader gestolen.

Dan is er nog een jonge studente, die in dezelfde klas zit, en die zich moet prostitueren om aan geld te komen om in het onderhoud van haar moeder en broertjes en zusjes te voorzien. Het is voor haar onmogelijk om aan de eisen van haar pooier uit te komen en langzaam zakt ze steeds verder af. Deze plotlijn heeft nauwelijks toegevoegde waarde, omdat na de bizarre climax er verder helemaal geen aandacht aan geschonken wordt. Het hadden net zo goed scènes uit een andere film kunnen zijn.

Het overgrote deel van ‘Stolen Kisses’ is niet meer dan een slecht geacteerde soap. De enige acteur die nog een beetje werk weet te maken van zijn rol is Ahmed Azmy, maar hij heeft dan ook het meeste te verduren in de film. De dialogen zijn slecht geschreven en daardoor blijven de karakters zo vlak als een dubbeltje. De beloofde gepassioneerde seksscènes blijven uit: slechts een aantal ongemakkelijk geacteerde tongzoenen komen in beeld, waarvan geen greintje opwinding uitgaat. Na zo’n anderhalf uur aan clichématig uitgewerkte verwikkelingen komt er opeens een ommezwaai in de sfeer van de film, waardoor deze thrillerachtige trekjes krijgt. De uitwerking hiervan is echter ook een lachertje: ongeloofwaardig en voorspelbaar. Het doet de film geen goed, maar zonder deze plotwisseling zou het helemaal een saaie bedoening zijn geworden. ‘Stolen Kisses’ is nergens origineel of boeiend en zal voor weinig filmliefhebbers maar iets te bieden hebben.