Stomp the Yard (2007)

Regie: Sylvain White | 109 minuten | drama, romantiek, musical | Acteurs: Columbus Short, Meagan Good, Ne-Yo, Darrin Dewitt Henson, Brian J. White, Laz Alonso, Valarie Pettiford, Jermaine Williams, Allan Louis, Harry J. Lennix, Chris Brown, Oliver Ryan Best, Richmond Duain Martyn, Justin Hires, Michael Ngaujah, Roderick Thomas, Christopher Toler, Pedro Coiscou, April Clark, Sean Riggs, Debra Nelson, Tony Vaughn, DJ Drama, Roxzane T. Mims, Ayesha Ngaujah, Khalid Freeman, Gordie Bernard Holt, Jonathan ‘Legacy’ Perez, Sway, Ivan ‘Flipz’ Velez

Stepping is een vorm van dans dat veel gedaan wordt op Afro-Amerikaanse universiteiten, en dan met name door studentenverenigingen. Het kent een lange geschiedenis, stepping werd begin 20ste eeuw al gedaan.

Stepping is ook waar het om gaat in ‘Stomp the Yard’, al lijken de eerste scènes daar niet op te wijzen. DJ (Columbus Short) doet aan streetdance battles, krumping, om preciezer te zijn, waarbij het publiek mag bepalen wie er wint. Samen met zijn broertje Duron (Chris Brown) en een paar vrienden vormen zij de ‘Goon Squad’ en bij een underground krumping wedstrijd winnen zij dankzij een spetterende move van Duron een geldprijs. Lang duurt hun euforie niet, want na afloop van de battle wordt het groepje aangevallen door het thuisteam dat er niet in slaagde hun titel te verdedigen en er volgt een grimmig gevecht, waarbij Duron doodgeschoten wordt.

Pas als DJ een nieuwe start begint in Atlanta, Georgia, om bij zijn oom en tante te gaan wonen en eigenlijk het leven te gaan leiden wat Duron wilde (die droomde van een plaats op een elite universiteit), wordt duidelijk welke richting ‘Stomp the Yard’ op gaat. DJ maakt kennis met stepping en is in eerste instantie niet onder de indruk. Waar zijn hart wel sneller van gaat kloppen is de beeldschone medestudente April (Meagan Good), die echter al een vriend heeft, de arrogante Grant (Darrin Henson). Grant is een van de beste steppers van Mu Gamma Xi en in een locale club komt het tot een battle tussen DJ en het zelfingenomen frat-lid.

De film is bijna nergens subtiel. Niet in de boodschap dat onderwijs van levensbelang is, wat dat betreft kan ‘Stomp the Yard’ wel gebruikt worden als reclamefilm voor een HBU (historically black university). Ook niet in de aanwijzingen welke kant de plot op gaat. De uitkomst van de Nationale Stepping kampioenschappen is duidelijk en geen enkele kijker zal ervan uit gaan dat April voor Grant zal kiezen.

‘Stomp the Yard’ biedt weliswaar geen origineel verhaal, maar de film weet gedurende de hele speelduur wel te boeien. De combinatie van energieke en aanstekelijke dans en het, toegegeven erg soap-achtige, romantische verhaaltje is daar de oorzaak van. De dansscènes zijn erg intens en het is bijna ondoenlijk om te blijven zitten. Prachtige choreografie, waarvoor choreograaf Dave Scott een pluim verdient. De acteerprestaties zijn over de gehele linie prima en de weliswaar voorspelbare ontwikkeling die DJ doormaakt wordt overtuigend gebracht. ‘Stomp the Yard’ is door het goede acteerwerk en de mooie choreografie een lekker ontspannend filmpje, dat hier en daar zelfs weet te ontroeren.

DVD-release: 6 november 2013 (2 Movie Pack ‘Stomp the Yard’/’Stomp the Yard: Homecoming’)