Storage 24 (2012)

Regie: Johannes Roberts | 84 minuten | horror, science fiction | Acteurs: Noel Clarke, Colin O’Donoghue, Antonia Campbell-Hughes, Laura Haddock, Jamie Thomas King, Alex Price, Ned Dennehy, Geoff Bell, Ruth Gemmell, Davie Fairbanks, Amy Pemberton, Robert Freeman, John Hasler

Een militair vrachtvliegtuig stort neer in de Britse miljoenenstad Londen en de ultrageheime lading van het luchtvaartuig raakt verspreid over de stad. Charlie, Shelley en hun beste vrienden Mark en Nikki zijn zich niet bewust van het feit dat de stad na het incident hermetisch wordt afgesloten. Ze bevinden zich namelijk in Storage 24, een gigantische opslagruimte. Het doel van hun bezoek: Charlie en Shelley moeten hun bezittingen onder elkaar verdelen na een recente breuk. De scheiding der geesten vormt echter al snel de minst grote van al hun zorgen. Als plotsklaps de stroom in de enorme opslagruimte uitvalt, dringt al gauw een gruwelijk besef tot het viertal door: ze zijn niet alleen in het duistere doolhof vol eindeloze en donkere gangen. Er bevindt zich namelijk iets dodelijks in Storage 24, iets dat niet van deze wereld is. Om niet te eindigen als snack voor een hongerige buitenaardse entiteit, moet het viertal zien te ontsnappen uit een plek die eigenlijk is ontworpen om zaken binnen te houden.

Een angstaanjagend buitenaards monster en een doolhofachtig, uiterst spaarzaam verlicht gangenstelsel: ‘Alien 3’ liet zien dat een goede samenvoeging van deze twee ingrediënten een even beklemmende als prachtige filmklassieker kan voortbrengen. ‘Storage 24’ borduurt een beetje voort op deze aanpak, al maakt het bloedserieuze karakter van ‘Alien 3’ plaats voor een wat luchtigere aanpak waarbij de typisch Britse humor zo nu en dan de nodige ruimte krijgt. Vernieuwend is ‘Storage 24’ zeker niet. De film betreedt vooral reeds gebaande paden, is bij tijd en wijle vrij voorspelbaar en bevat rijkelijk clichés die je standaard met een genrefilm van dit type in verband brengt. De doorgewinterde liefhebber zal halfweg bijvoorbeeld wel met de nodige accuratesse kunnen voorspellen welke karakters het eind van de film halen en welke personages juist al in een vroegtijdig stadium hun laatste adem uitblazen. Maar ondanks de voorspelbaarheid en wat clichématige uitwerking is ‘Storage 24’ toch een film die garant staat voor de nodige momenten van laagdrempelig vermaak. Het bloeddorstige monster ziet er – zeker voor een film met een heel beperkt budget – niet eens zo verkeerd uit, terwijl horrorfans ook getrakteerd worden op redelijk wat, soms behoorlijk expliciet in beeld gebrachte gore.

Verwacht geen film die zich kan meten met ‘Alien’ of andere buitenaardse griezeljuweeltjes als je ‘Storage 24’ in je dvd-speler stopt. Desondanks is deze Britse productie best genietbaar voor de coulante liefhebbers van horrorprenten met een humoristische bijsmaak.

Frank Heinen

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2012