Stormbreaker (2006)

Regie: Geoffrey Sax | 93 minuten | actie, avontuur, familie | Acteurs: Alex Pettyfer, Ewan McGregor, Mickey Rourke, Bill Nighy, Sophie Okonedo, Alicia Silverstone, Missi Pyle, Sarah Bolger, Ashley Walters, Damian Lewis, Stephen Fry, Andy Serkis, Robbie Coltrane, Jimmy Carr, Robert Dearle, Richard James, Jamie Kemna

Er zullen maar weinig recensies over ‘Stormbreaker’ verschijnen waarin niet de naam James Bond valt. Niet alleen lijkt ‘Stormbreaker’ in veel opzichten op een Bondfilm, ook roept hij de vraag op of de oude spion niet eens met pensioen moet. Hoewel steeds nieuwe acteurs zorgen voor een eeuwig jonge uitstraling van 007, lijkt het type van de gentlemanspion inmiddels wat achterhaald. Misschien dacht auteur Anthony Horowitz er ook zo over toen hij de roman ‘Stormbreaker’ schreef. Hierin komen veel typische Bondelementen voor, maar de superspion is een veertienjarige scholier die luistert naar de naam Rider, Alex Rider.

Het spreekt vanzelf dat deze held een ramp van ongekend formaat zal moeten voorkomen. Zoals het een kloon van James Bond betaamt, combineert hij hiervoor de meest inventieve gadgets met zijn eigen intelligentie en gevechtstechniek. Hoewel hij bij de eerste achtervolging nog op zijn fiets vertrouwt, laat hij zich daarna op meer Bondsiaanse wijze transporteren en bungelt hij al gauw onder een helikopter. Helaas is Alex nog iets te jong voor de vamps en Martini’s die het werk van volwassen spionnen veraangenamen en zijn ook de locaties (Cornwall en London) wat minder exotisch dan gewenst.

Voor de verfilming van dit avontuur hebben de producenten een beroep gedaan op een groot aantal bekende acteurs. Hoewel deze acteurs het allemaal prima doen, krijg je soms het idee dat ze in verschillende films meespelen. Zo gaan Bill Nighy, Mickey Rourke en Missi Pyle volledig (maar ook vermakelijk) over the top, terwijl Robbie Coltrane, Damian Lewis en hoofdrolspeler Alex Pettyfer veel ingetogener werk afleveren. Dat zorgt ervoor dat de toon van de film niet altijd even consequent is.

Gelukkig is dat het enige dat je op ‘Stormbreaker’ kunt aanmerken. Gesteund door een sterk verhaal, aardige stunts en met veel humoristische terzijdes, vliegen de 93 minuten voorbij. Bijkomend pluspunt is dat Alex, in tegenstelling tot zijn vermaarde collega, niet een air heeft van onkwetsbaarheid, zodat een goede afloop tot de laatste minuut ongewis blijft.

‘Stormbreaker’ is kortom een zeer geslaagde avonturenfilm voor jong en oud. Wie niet van spanning en sensatie houdt heeft niets bij deze film te zoeken, maar wie dat wel doet, zal er een plezierige tijd aan beleven. En wie het niet geloofwaardig vindt dat een veertienjarige jongen Bondachtige avonturen beleeft, mag als strafwerk eens flink gaan nadenken over de geloofwaardigheid van de ‘echte’ James Bond.

Bioscooprelease: 12 oktober 2006