Street (2006)

Regie: Frodo Kuipers | 1 minuut | korte film, animatie

Het bijzonder korte animatiefilmpje ‘Street’ (2005) van Frodo Kuipers gaat over een man die wanhopig probeert een drukke straat over te steken. In slechts één minuut weet Kuipers zijn kijker te vermaken én achter zijn oren te laten krabben. Want beeld je eens in dat jíj in de schoenen staat van deze man! ‘Street’ is echter vooral een grappig filmpje met een komische wending aan het einde. Hoewel de meeste kijkers deze kwinkslag al zien aankomen, mist hij toch zijn doel niet.

De vormgeving van dit prentje is bijzonder simpel; tegen een achtergrond van bruine, nauwelijks uitgewerkte flatgebouwen scheuren eendimensionale, grauwe autootjes langs het hoofdpersonage (dat veel helderder van kleur is en haast licht geeft in de verder grimmige plaatjes). Maar hoe simpel de tekeningen ook zijn, ze zijn uitermate effectief. Het is alleen jammer dat dit filmpje zo kort duurt, omdat het voor je er goed en wel ‘in’ zit alweer is afgelopen.

Filmmaker Frodo Kuipers was met ‘Street’ present op tientallen festivals over de hele wereld. In Bergamo behaalde hij in 2007 zelfs de derde prijs op het Festival Internationale del Cinema d’Arte. Hij maakte furore met zijn afstudeerfilm ‘Antipoden’ (2001) en bracht ongeveer tegelijk met ‘Street’ ook het bijzonder grappige filmpje ‘Shipwrecked’ (2005) uit. Zo komisch als die laatste is ‘Street’ jammer genoeg niet – daarvoor duurt het prentje simpelweg te kort. Het is echter buitengewoon knap als je in zo weinig tijd toch een amusant en herkenbaar verhaaltje weet te creëren.

Speciale vertoning: Nederlandse Animatie Tour 2008