Suffragette (2015)

Regie: Sarah Gavron | 106 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Carey Mulligan, Helena Bonham Carter, Brendan Gleeson, Meryl Streep, Anne-Marie Duff, Ben Whishaw, Romola Garai, Grace Stottor, Geoff Bell, Amanda Lawrence, Shelley Longworth, Adam Michael Dodd, Sarah Finigan, Drew Edwards, Lorraine Stanley, Adam Nagaitis Finbar Lynch, Samuel West, Nick Hendrix, Clive Wood, Morgan Watkins, Ross Green, Adrian Schiller, Col Needham, Jamie Ballard

Londen, 1912. Maud is een jonge vrouw uit de arbeidersklasse die haar lange dagen slijt in een wasserij. Al sinds haar tienertijd werkt ze zich kapot onder slechte arbeidsomstandigheden inclusief een baas die zijn handen niet thuis kan houden. Geluk vindt Maud bij haar gezin en met name bij haar zoontje George. Wanneer ze op een dag getuige is van een heftige openbare aanval van een paar Suffragettes wordt er iets in haar wakker gemaakt. De Suffragettes strijden voor meer gelijke rechten voor vrouwen door middel van geweld. Langzaam maar zeker wordt raakt Maud steeds meer betrokken bij de  strijd met flinke gevolgen voor haar en haar gezin.

2015 kan nu al het jaar van de vrouw worden genoemd. Feminisme is een hot topic en beroemde vrouwen vragen er al het hele jaar veel aandacht voor. Of het nou Emma Watson is met haar succesvolle HeforShe campagne of Patricia Arquette en Jennifer Lawrence die zich uitspreken tegen de ongelijke lonen voor vrouwen in Hollywood. ‘Suffragette’ van Britse regisseuse Sarah Gavron heeft dan ook de perfecte timing. Ook al staat een van de eerste feministische bewegingen uit de geschiedenis centraal, alsnog zijn er voldoende parallellen te trekken met de economische en maatschappelijke situatie van vrouwen in 2015.

Dat de Suffragettes moedige vrouwen waren wordt na het zien van de film wel duidelijk. De meeste van hen kwamen uit de lagere arbeidersklasse en hadden veel te verliezen. Vreedzame protesten brachten geen resultaten en zodoende richtten de vrouwen zich tot geweld, want, zoals Maud het zo mooi weergeeft: ‘War is the only language men listen to’. Ook rijke vrouwen waren Suffragettes, maar die konden zich protesten en arrestaties veroorloven. Ze konden hun borg betalen terwijl vrouwen als Maud wél de gevangenis in gingen en hun baan op het spel zetten. Het is een gemiste kans van regisseuse Gavron dat ze niet meer heeft gefocust op de verschillen tussen de vrouwen. Want daar zullen in het echt genoeg spanningen zijn ontstaan.

De sets en aankleding van ‘Suffragette’ zien er prima uit en het arbeidersklassesfeertje is goed voelbaar. Toch laat Gavron hier en daar steken vallen. Het begin van de film is wat traag en bij de heftige scènes vervalt Gavron zo nu en dan in melodrama. Jammer, want de film heeft al een krachtige boodschap van zichzelf en heeft dat helemaal niet nodig. Wel een goede vondst zijn de statistieken over kiesrecht voor vrouwen die te lezen zijn op de aftiteling. De strijd voor gelijke rechten voor vrouwen is honderd jaar na het bestaan van de Suffragettes nog steeds niet voorbij.

Icoon Meryl Streep speelt de rol van de Suffragette leider Emmiline Pankhurst en staat prominent op de poster. Onterecht, want Streep speelt zo’n kleine rol dat het haast een cameo te noemen is. In een enkele scène geeft ze een speech waarom de Suffragettes moeten blijven strijden en heeft ze heel even contact met Mulligan. Streeps rol voegt weinig toe en had er makkelijk uit gekund. Sterkere rollen worden gespeeld door Helena Bonham Carter, Anne Marie Duff en Ben Wishaw. Maar Carey Mulligan is de ster van de film. Ze kruipt helemaal in haar rol van de dappere maar kwetsbare Maud die alles in haar leven riskeert voor de Suffragettes. Met haar expressieve gezicht weet ze iedere emotie weer te geven en Mulligan wordt dan ook al getipt voor een Oscar-nominatie.

‘Suffragette’ toont een belangrijke periode in de historie van het feminisme. Het verhaal verloopt vrij standaard en vervalt hier en daar in melodrama. Grootste troef is de sterke Carey Mulligan die met gemak de film draagt en haar pijn als de moedige Maud goed weet over te brengen. Toch blijf je na afloop van de film achter met een knagend gevoel. Deze belangrijke periode uit de Britse geschiedenis had een nog betere film verdiend.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 3 december 2015
DVD-release: 25 april 2016