Sunny Side Up (2015)

Regie: Lourens Blok | 90 minuten | thriller | Acteurs: Hannah Hoekstra, Egbert Jan Weeber, Ko Zandvliet, Jason de Ridder, Frans de Wit, Tobias Kersloot, Anne Stam, Noah Zeeuw

Een jong stel rijdt in een autootje over de afsluitdijk. Eindbestemming: Terschelling. Omdat ze te veel met hun eigen sores bezig zijn, merken de man en vrouw niet dat zij de enige zijn die deze kant op rijden. Op de veerboot zijn ze de enige passagiers. Wat is hier aan de hand? Op Terschelling vindt dat weekend het heidense Sunderum-festival plaats en dan zijn vreemdelingen niet gewenst. Tijdens het festival gebeuren soms rare dingen. Maar de boot is onderweg en terugkeren is niet aan de orde.

Zoals het vakantie-eiland al snel verandert in een uitgestorven en naargeestige plek, zo verandert de stemming van het jonge stel van hoopvol naar prikkelbaar. Judith en Daan – zo heten ze – hebben flink wat oud zeer te verwerken en waar kan dat beter dan op een eiland waar ieder moment de hel kan losbarsten?

De telefilm ‘Sunny Side Up’ is ondanks de bijzondere plot nog geen weirde combinatie van ‘The Wicker Man’ en ‘Scènes uit een huwelijk’. De makers laten op een slimme manier het oeroude festival aansluiten op de relatieproblemen van het gemankeerde koppel. Dat Egbert Jan Weeber en Hannah Hoekstra dat koppel spelen, doet veel voor de geloofwaardigheid. Zij zorgen ervoor dat de film soms spannend is en soms schrijnt. Hoe weinig sympathiek Daan en Judith vaak ook zijn, ze blijken vooral kwetsbaar, en daarmee menselijk, en daarmee herkenbaar.

Gekleurd in iets te groene tinten en met zijn iets te verlaten wegen, oogt het eiland even aantrekkelijk als onheilspellend. Een paar aardige schrikeffecten en verhaalvondsten doen de rest. Het enige waarin de film soms tekortschiet zijn de dialogen. Zolang de sfeer goed is zijn die geestig en scherp, maar wanneer Daan en Judith weer eens ruziën vliegen de clichés je om de oren. En ze ruziën vaak. Daarbij vergeten ze soms dat niemand in volzinnen scheldt. Bovendien proberen ze het record aan fakking faks en ander goedkoop taalgebruik aan diggelen te fakken. Lukt ze ook nog.

Het is een smetje op een tegelijk vermakelijk en deprimerend geheel. Een geheel waarvan de uitkomst tot het einde onzeker blijft. Goed gedaan dus. En omdat we bij Cinemagazine niet aan kwart-sterretjes doen, ronden we deze met alle liefde af tot 3,5 fakking sterren.

‘Sunny Side Up’ wordt zaterdag 17 januari 2015 om 20 uur uitgezonden op NPO 3.