Super Buddies (2013)

Regie: Robert Vince | 80 minuten | familie, fantasie, science fiction | Acteurs: John Ratzenberger, Trey Loney, Michael Teigen, Jason Earles, Sam Adler, Veronica Diaz-Carranza, Harley Graham, Fiona Gubelmann, Toby Hargrave, Ken Lawson, Sean Mathieson, Darien Provost, Ava Telek | Originele stemmencast: Jeremy Shinder, Ty Panitz, Colin Hanks, G. Hannelius, Cooper Roth, Alyson Stoner, Atticus Shaffer, Tim Conway

John Ratzenberger werd in de jaren tachtig wereldberoemd als Cliff Clavin, stamgast van de in Boston gevestigde bar Cheers in de gelijknamige tv-serie. Toen die serie na elf jaar eindigde, was hij minder vaak te zien op het scherm, maar des te meer te horen. Ratzenberger is de enige acteur die in álle Pixar films te horen is, van zijn vertolking van het spaarvarken Hamm in ‘Toy Story’ (1995) tot die van Yeti, de verschrikkelijke sneeuwman in ‘Monsters University’ (2013) (een rol die hij ook al in ‘Monsters, Inc.’ (2001) op zich nam). In Disneys ‘Super Buddies’, een zoveelste vervolg op ‘Air Bud’ (1997), zien we hoe Ratzenberger veranderd is de laatste decennia. Hij is bijna onherkenbaar als opa ‘Gramps’ Livingstone, grootvader van hoofdrolspeler Bartleby Livingstone (Trey Loney).

Bartleby is een jongen van net twaalf. Hij is dol op strips en tekent zelf ook niet onverdienstelijk, maar zoals meer tieners is hij nogal onzeker over zijn talent. Voor zijn twaalfde verjaardag krijgt hij van zijn opa een zeldzame eerste editie van zijn favoriete comic Kid Courageous en Captain Canine, over een jongen die avonturen beleeft met zijn superheldenhond. Captain Canine is eigenlijk Captain Megasis, een buitenaards wezen die op de vlucht voor de boosaardige Captain Drex van de planeet Drakonia zijn toevlucht tot aarde heeft genomen. Nadat hij de ringen van zijn planeet Inspiron met een capsule naar aarde heeft gestuurd om te voorkomen dat deze in handen van Drex vallen, heeft hij de vorm van een hond aangenomen, omdat dat toevallig de eerste aardbewoner is die hij tegenkwam. Bartleby’s verjaardagsfeestje staat eveneens in het teken van superhelden, zelfs zijn vriendjes en hun honden (allemaal Golden Retrievers), zijn uitgedost als superheld. Maar dan vinden de vijf honden de ringen van Inspiron in de schuur… Precies op de plaats zoals in de comic beschreven wordt…

‘Super Buddies’ is al weer de negende spin-off van ‘Air Bud’, waarin de vijf Buddies, Buddha, Mudbud, Rosebud, B-Dawg en Budderball, de hoofdrol spelen. Dit keer is er alles aan gedaan om een voor de doelgroep boeiend verhaal te schrijven en tot op zekere hoogte is dat gelukt. Het scenario zit goed in elkaar, zeker in vergelijking met voorgaande ‘Buddies’ films, maar helaas laat ook dit keer de uitwerking te wensen over. Het grootste probleem zit ‘m in het acteerwerk. Zowel door de jonge cast als de veteranen wordt er niet overtuigend geacteerd, met als enige positieve uitschieter John Ratzenberger. Dat zou nog goedgemaakt kunnen worden als de scènes met de pratende dieren het publiek wél voor zich wisten te winnen, maar het blijven met de computer bewerkte beelden en nergens is er ook maar iets aan gedaan om de puppies (of de andere pratende dieren – ‘Super Buddies’ speelt zich grotendeels af op een boerderij) iets van emotie mee te geven. Zijn ze angstig, enthousiast, vrolijk of droevig: het enige dat beweegt zijn de bekken en dat werkt gewoon niet. Zeker niet in combinatie met de toch al vlak blijvende karakters. Wel aardig gedaan zijn de buitenaardse wezens: deze zijn niet volledig uit de computer gekropen, maar gewoon acteurs met een pak aan en een gigantisch, met behulp van CGI bewegend, hoofd. Andere special effects zijn dan weer minder inventief en voor volwassen kijkers bijna lachwekkend te noemen.

Net als alle ‘Buddies’ films is ook ‘Super Buddies’ uitsluitend voor jonge kijkers die houden van pratende-dieren-films. Voor oudere filmliefhebbers is de humor – op een enkele geslaagde grap na – te flauw en het verhaal te cliché en zal de ergernis over het ongeïnspireerde acteerwerk de boventoon voeren. De boodschap voor kinderen die uitgedragen wordt is echter prima (je hoeft geen superkrachten te hebben om een superheld te zijn) en als je kind al een ‘Buddies’ fan is, zal ‘Super Buddies’ zonder twijfel een hit zijn.

Waardering: 1.5

VOD-release: 21 augustus 2013
DVD- en blu-ray-release: 21 augustus 2013