Suzanne (2013)

Regie: Katel Quillévéré | 94 minuten | drama | Acteurs: Sara Forestier, François Damiens, Adèle Haenel, Paul Hamy, Lola Dueñas, Corinne Masiero, Anne Le Ny, Karim Leklou, Apollonia Luisetti, Fanie Zanini, Timothé Vom Dorp, Maxim Driesen, Jaime Da Cunha, Hélène Alexandridis, Franck Xabrame, Pierre Mourdie, James De Freitas

‘Suzanne’: of hoe je als regisseur drie decennia in anderhalf uur film stopt. Katell Quillévéré schetst met haar tweede speelfilm een meeslepend portret van een niet doorsnee Frans gezin in de jaren tachtig, negentig en het begin van de eenentwintigste eeuw.

Suzanne Merevsky groeit als oudste van twee dochters op in een eenoudergezin; moeder is niet lang na de geboorte van haar zusje Maria overleden. Vader Nicolas (prachtrol van François Damiens) werkt hard als vrachtwagenchauffeur, maar zet tevens zijn beste beentje voor om het gemis van zijn vrouw op te vangen. Ze vormen een hechte drie-eenheid. Er wordt een schooluitvoering bezocht, huiswerk gemaakt, gepicknickt op het graf, gebarbecued met familieleden, geflirt met lokale leeftijdsgenoten.

Inderdaad, Quillévéré maakt in ‘Suzanne’ grote tijdsprongen, binnen no time hebben Suzanne en Maria de leeftijd bereikt dat Nicolas geen grip meer op zijn kroost lijkt te hebben en risico’s van de boze buitenwereld groter blijken dan ooit. Even lijkt het erop dat Maria de rol van de spreekwoordelijke bad apple gaat vervullen, wanneer zij van de trein gehaald wordt door vader- en zuslief in haar grungeperiode. Uiterlijke tegenpool Maria (Adèle Haenel) draagt een kort rokje dat door Suzanne (Sara Forestier) met lede ogen wordt bekeken en becommentarieerd en ze is in een later fragment duidelijk de verleidster van de twee. Maar nee, Suzanne maakt al snel duidelijk waarom de film juist naar háar vernoemd is, wanneer ze – nog schoolgaand – in verwachting raakt. “Waarom houd je het?” vraagt een ontredderde Nicolas haar. “Omdat ik daar zin in heb,” luidt het eigengereide, zeer ondoordachte antwoord.

En op die voet gaat Suzanne verder. Het egocentrische personage doet de hele film eigenlijk waar ze zin in heeft, zonder acht te slaan op de gevoelens van haar vader, zus of kind. Verblind door de liefde maakt ze de ene na de andere foute beslissing. Dat boeiende thema zorgt voor een continue spanning, en dankzij het intense acteerwerk van de vier belangrijkste acteurs – die een geweldige chemie delen – houdt ‘Suzanne’ de kijker in zijn greep.

Het is alleen wel wat jammer dat Quillévéré voor deze structuur heeft gekozen. De speelfilm heeft een episodisch karakter; door de grote gaten in de geschiedenis van de Merevskys worden niet alle vragen beantwoord. Daarnaast zijn andere fragmenten weer volstrekt willekeurig en daardoor overbodig. Ze roepen juist meer vragen op. En laat in de film werpt Quillévéré op nogal meedogenloze wijze een onverwachte emotionele gebeurtenis voor de voeten van de kijker, zonder daarmee te verdoezelen dat ze wel heel manipulatief te werk gaat. ‘Suzanne’ is overigens een plaatje om te zien; het camerawerk van Tom Harari is van grote klasse. Hij beheerst het spel van licht en schaduw tot in de toppen van zijn vingers. Mooi dus, deze film, maar niet heel erg beklijvend.

Monica Meijer

Waardering: 3

Bioscooprelease: 13 maart 2014
DVD-release: 19 augustus 2014