Swooni (2011)

Regie: Kaat Beels | 90 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Natali Broods, Enrique de Roeck, Sara de Roo, Viviane de Muynck, Alexander Provoost, Isaka Sawadogo, Vigny Tchakouani, Geert van Rampelberg, Tibo Vandenborre

De Vlaamse dramafilm ‘Swooni’ neemt ons mee naar een luxueus hotel in hartje Brussel. Het is hier in dit hotel waar de verhaallijnen van een groot aantal verschillende mensen samenkomen. Alle hoofdpersonen zijn met verschillende redenen in dit hotel neergestreken. Vicky (Natali Broods) is hier werkzaam als kamermeisje. Haar moeder Violette (Viviane de Muynck) heeft al sinds tijden geen contact meer met haar dochter gehad en probeert dit contact door middel van een onverwachts bezoek te herstellen. Het (niet bepaald gelukkig) getrouwde stel Anna (Sara de Roo) en Hendrik (Geert van Rampelberg) is voor het huwelijk van hun nichtje naar deze plek gekomen, terwijl Guillaume (Tibo Vandenborre) wegens zijn obsessie voor diezelfde Anna hen naar dit hotel gevolgd is. En tot slot is er nog Joyeux (Vigny Thakouani), een op de vlucht geslagen asielzoeker van nog geen tien jaar oud, die de hoop heeft om in dit hotel zijn vader, die hij op weg naar België is kwijtgeraakt, terug te vinden.

Het was zonder twijfel de bedoeling van regisseur Kaat Beels (voor wie ‘Swooni’ na een aantal eerdere korte films en series haar debuutfilm betekent) om deze verschillende verhaallijnen op een mooie manier te laten samenkomen. Daar is ze eigenlijk echter nauwelijks in geslaagd. De vele verschillende verhalen lopen redelijk langs elkaar heen en hierdoor heb je het gevoel dat je naar meerdere films binnen dezelfde film zit te kijken. Eigenlijk kan je simpel gezegd stellen dat er twee hoofdverhalen zijn: allereerst die van Joyeux, die hoopt zijn vader in het hotel aan te treffen en steun vindt bij Vicky, die zich maar wat graag over het jongetje ontfermt. Tweede verhaallijn is die van Anna en Hendrik en hun falende huwelijk dat in het hotel tot een ultieme climax komt. Maar echte overlappingen tussen de verschillende verhalen zijn nergens te bekennen en ‘Swooni’ voelt meer aan alsof je een soapserie zit te kijken.

Wat ook niet in het voordeel van de film werkt is dat de karakters van de hoofdpersonen stuk voor stuk niet sympathiek zijn. Iedereen lijkt wel iets slechts in zich te hebben; zo gaat Anna vreemd met Guillaume, was Violette er nooit voor haar dochter toen die haar nodig had en komt ze zeker in het begin vrij asociaal over. Maar ook Vicky zelf is redelijk egoïstisch en naarmate de film vordert blijkt ook Hendrik zo zijn vervelende eigenschappen te hebben. Hierdoor hou je eigenlijk alleen nog Joyeux over om sympathie voor te hebben, omdat hij als enige oprecht onschuldig is en geen vals spel speelt. Geen van de overige acteurs slaagt erin om echte binding met zijn of haar personage te creëren en elk karakter lijkt naar het einde van de film toe een aantal ongelukkige keuzes te maken wat dit gevoel alleen maar versterkt.

Toch is ‘Swooni’, ondanks eerder genoemde gebreken, nog best het aanzien waard. De film weet net genoeg dramatiek op het scherm te tonen om de aandacht vast te houden. Ook het feit dat de hele film zich in een en hetzelfde hotel afspeelt (op een aantal flashbacks over het verleden van Joyeux na) is een interessante keuze. Het is alleen zonde dat de ongetwijfeld goede bedoelingen van de makers om van ‘Swooni’ een echt boeiend drama te maken niet slagen.

Martijn Scheepers

DVD-release: 24 januari 2012