Sympathy for Mr. Vengeance – Boksuneun naui geot (2002)

Regie: Park Chan-wook | 129 minuten | actie, drama | Acteurs: Kang-ho Song, Ha-kyun Shin, Du-na Bae, Ji-Eun Lim, Se-dong Kim, Dae-yeon Lee

Een anti-geweldsfilm verpakken in een keiharde, meedogenloze actiefilm: het kan. De Koreaanse regisseur Park Chan-wook heeft dit tot een soort kunstvorm verheven. In de bioscopen maakt hij momenteel furore met zijn prent ‘Oldboy’, maar in 2002 kwam de filmmaker al eerder op der proppen met een soortgelijke productie.

In ‘Sympathy for Mr. Vengeance’ draait het om de vernietigende werking van geweld. Alle personages in de film die geweld hanteren als oplossing voor problemen, pressiemiddel of voor wat voor reden dan ook, worden emotioneel (en vaak ook lichamelijk) gesloopt. Chan-wook is niet bang om harde beelden te gebruiken om zijn boodschap duidelijk te maken. Enkele scènes waarin geweld zit zijn een vreemde hybride tussen de gruwelijkheid en schoonheid van de situatie.

Een mooi voorbeeld hiervan is een passage waarin de enkels van een personage worden doorgesneden. De intense pijn van het slachtoffer wordt gecombineerd met de dromerige cameravoering. Het bloed vermengt zich met water en stroomt op sierlijke wijze weg, op zulke momenten wordt pijn gecombineerd met schoonheid. Het geeft de film een surreële, zweverige sfeer.

De camerastandpunten hebben ook een zekere, veilige afstand van de gebeurtenissen. Park Chan-wook werkt amper met close-ups, op sommige momenten komen de personages dan ook afstandelijk over. Naarmate de film verder gaat en de ontwikkelingen verder gaan, bouw je als kijker steeds meer een band op met de personages. De aanvankelijke afstand die er is met de karakters, verandert in jouw plaats in het verhaal. De kijker lijkt als directe omstander betrokken te zijn in het verhaal. Deze trage karakteropbouw werkt uitstekend, de betrokkenheid met de personen groeit gestaag.

De afwijkende cameraopstelling van de regisseur en de mystieke sfeer geven de prent een geheel eigen smoel. De Aziatische films komen zowieso anders over dan de Europese en Amerikaanse films, zoals de doorsnee bioscoopganger die gewend is. Gun de Aziatische cinema een kans en bekijk deze bijzondere productie, die je ongeacht je mening er over, bij zal blijven.