Take Down (2016)

Regie: Jim Gillespie | 103 minuten | thriller | Acteurs: Phoebe Tonkin, Ed Westwick, Jeremy Sumpter, Dominic Sherwood, Sebastian Koch, Anna-Louise Plowman, Mark Bonnar, Elliot Knight, Sara Stewart, Tracy Ifeachor, Anna Wilson-Jones, Ashley Walters, Simon Merrells, Rory Keenan, Julia Ragnarsson, Max Deacon, Hari Dhillon, Stewart Scudamore, Robert Cavanah, Yûho Yamashita, Thalissa Teixeira, Christianne Oliveira, Rock Salt, Liam McMahon, Jermaine Allen, Johnny Lynch, Omar Malik, Chris Manger, Tim Howard

Jong, rijk, verwend en onverantwoordelijk. Dit is de beschrijving van acht jongeren die in ‘Take Down’ (2016) van regisseur Jim Gillespie door hun steenrijke ouders naar een Schots eiland worden gestuurd om mee te doen aan een bootcamp-rehabilitatie. Hier moeten ze verantwoordelijkheidsgevoel leren, iets wat ze in hun opvoeding blijkbaar niet mee hebben gekregen. Een leuke bijkomstigheid is dat ze leren survivallen, wat goed van pas komt tijdens de gebeurtenissen in de rest van ‘Take Down’.

In de eerste scènes zien we Kyle Hartman (Jeremy Sumpter), het levende voorbeeld van roekeloos gedrag, wanneer hij onder invloed gaat joyriden met Amy Tilton (Phoebe Tonkin) met een ongeluk tot gevolg. Hierbij laat hij Amy voor dood achter. Dit is de druppel die de emmer doet overlopen voor zijn vader, die hem als straf naar West Soay in Schotland stuurt. Hier wachten nog zeven andere jongeren op hem. Op een paar karaktertrekjes na komen we niet zoveel van de andere personages te weten. Ook Kyle blijft een vrij oppervlakkig personage. Ondanks het feit dat het script vol clichés zit – “You pull your own weight or we all suffer the consequences” en “We have to stick together now” – is ‘Take Down’ geen onplezierige film om naar te kijken. Deze jonge acteurs (vele bekend van televisieseries) doen wat ze kunnen met het script dat ze hebben en als kijker krijg je toch snel empathie voor dit stelletje ongeregeld.

Dan, haast uit het niets, ontwikkelt zich een subplot dat de rest van de film overneemt door kidnappers te introduceren die een miljard dollar aan losgeld willen innen van de rijke ouders van deze groep jongeren. Gelukkig heeft de groep net een week survivallessen gehad en zijn ze nu professionele boogschieters en kunnen ze ingewikkelde vallen zetten. Behalve dit puntje van ongeloofwaardigheid biedt ‘Take Down’ veel spannende (en soms gruwelijke) momenten en genoeg actie om de clichés weer een beetje goed te maken. Bijkomend voordeel is dat we veel van de natuur van het eiland te zien krijgen, wat mooi in beeld is gebracht door Denis Crossan.

‘Take Down’ is waarschijnlijk geen film die je gelijk aan al je vrienden en kennissen aanraadt nadat je hem hebt gekeken, maar het is een degelijke actiefilm/thriller. De jonge, getalenteerde acteurs, samen met de actie en de mooie omgeving, weten nog veel te redden van het niet altijd even volgbare script, dat gevuld is met clichés.

Redactie Cinemagazine

VOD-release: 27 oktober 2016
DVD- en blu-ray-release: 27 oktober 2016