Takers (2010)

Regie: John Luessenhop | 106 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Chris Brown, Hayden Christensen, Matt Dillon, Michael Ealy, Idris Elba, Steve Harris, T.I., Jay Hernandez, Zoe Saldana, Johnathon Schaech, Paul Walker, Marianne Jean-Baptiste, Gaius Charles, Gideon Emery, Zulay Henao, Glynn Turman, Nicholas Turturro, Isa Briones, Andrei Runtso, Vladimir Tevlovski, Tim Sitarz, Harrison S. Miller, Karl Knuth

In ‘Takers’ slaat een groep vrienden/bankrovers slag na slag zonder door de politie gepakt te worden. Hierin schuilt natuurlijk het gevaar dat je altijd meer wilt en overmoedig wordt. Dit is dan ook het geval wanneer Ghost uit de gevangenis komt, die eerder tot dezelfde groep bankrovers behoorde voordat hij werd opgepakt. Hij doet de groep een voorstel voor een allerlaatste maar megagrote bankroof waarbij 25 miljoen dollar op het spel staat. Ondertussen is detective Jack Wells (Matt Dillon) vastbesloten om de groep bankrovers op te sporen en achter slot en grendel te zetten. Een kat-en-muis spel is begonnen….

Het idee van een groep criminelen die hun grote slag wil slaan is niet bepaald nieuw in de filmwereld. Zo zijn er bekende titels als ‘Ocean’s Eleven’ en ‘The Italian Job’ en een minder bekende titel als ‘Armored’ die er een soortgelijk uitgangspunt op nahouden. Met ‘Takers’ wil men een actiespektakel neerzetten en daarvoor denken de filmmakers de juiste acteurs te hebben. Laat dit nu net een van de knelpunten zijn. Een samengeraapt arsenaal aan acteurs die hun beste tijd hebben gehad en een aantal hiphopsterren als Chris Brown en T.I. zorgen niet meteen voor een spetterende film. Matt Dillon ‘Wild Things’ speelt prima maar heeft dan ook in ‘Armored’ al de mogelijkheid gehad om flink te oefenen want ‘Takers’ lijkt hier wel erg veel op. In de nieuwe Star Wars films werd al duidelijk dat Hayden Christensen niet een al te groot talent is op acteervlak en dit bewijst hij ook weer in ‘Takers’,  zijn rol had zo uit het script weggelaten kunnen worden. Waarschijnlijk hoopten de producers om met zijn naam nog wat extra publiciteit te trekken. Wat de hiphopsterren betreft: Chris Brown acteert best aardig, terwijl Tip ‘T.I’. Harris zich beter kan focussen op zijn zangcarrière. Verder is het jammer dat Paul Walker een niet echt interessante rol heeft, omdat hij namelijk nog wel eens op een positieve manier weet te verrassen.

Toch zorgt het redelijk snelle tempo van de film er nog wel voor dat ‘Takers’ het aanzien waard blijft. Het verhaal is doodsimpel zonder enige verrassing maar wordt wel degelijk verteld. De actie en achtervolgingen zijn af en toe zelfs spectaculair. Het is alleen jammer dat bij een shoot-out er wordt gewerkt met slow motion en hierbij een of ander Aziatisch aandoend muziekje wordt gebruikt dat totaal de plank misslaat. Wellicht probeerde regisseur Luessenhop een soortgelijk gevoel als bij John Woo’s ‘The Killer’ uit te dragen. De camerastandpunten zijn daarentegen wel goed, maar het soms irritante cameragebruik is te MTV-achtig met zijn te snel afgewisselde beelden.

‘Takers’ overtuigt helaas niet erg maar slaagt er bij tijd en wijle in om een aardige actiefilm te zijn. Dankzij het soms matige acteerwerk en een aantal foute keuzes met betrekking tot de cinematografie kan de film echter geen voldoende scoren.

Meinte van Egmond