Tales from the Darkside: The Movie (1990)

Regie: John Harrison | 93 minuten | horror, fantasie | Acteurs: Deborah Harry, David Forrester, Matthew Lawrence, Christian Slater, Robert Sedgwick, Steve Buscemi, Donald Van Horn, Michael Deak, Julianne Moore, George Guidall, Kathleen Chalfant, Ralph Marrero, David Johanson, Paul Greeno, William Hickey, Alice Drummond, Dolores Sutton, Mark Margolis, James Remar, Ashton Wise, Philip Lenkowski, Robert Klein, Rae Dawn Chong, Joe Dabenigno, Larry Silvestri, Donna Davidge, Nicole Leach, Daniel Harrison

Deze ‘Tales from the Darkside: The Movie’ is gebaseerd op de gelijknamige televisieserie uit de jaren 80 en bevat drie verhalen. Ze worden verteld in een omvattend verhaal waarin het jongetje Timmy angstvallig het etentje probeert uit te stellen waarbij hijzelf de maaltijd zal zijn.

1. Lot 249
De student Edward Bellingham krijgt een pakket waarin een 3000 jaar oude mummie zit. Hij weet de mummie door middel van oude spreuken tot leven te wekken en gebruikt hem om wraak te nemen op zijn medestudenten die roddels over hem verspreiden en door wiens toedoen hij een studiebeurs heeft misgelopen.Lot 249 is een mummieverhaal waarin de nodige langdradigheid is te bespeuren. Toch hangt er een gepast duister en onheilspellend sfeertje door de beelden van de in de donkere gangen rondstruinende en slachtoffers makende mummie. Een minpunt is dat verschillende beoogde slachtoffers van de mummie niet al te veel onder de indruk zijn van zijn verschijning. Iets wat toch wel voor de hand ligt als iemand door een uit zijn sarcofaag verrezen mummie wordt bedreigd en wat ook zeker sfeerverhogend gewerkt zou hebben. Verder wat aardige speciale effecten. Wel een wat onlogische afloop.

2. Cat From Hell
De farmaceut Drogan huurt de moordenaar Halston in om een zwarte kat te doden. Volgens Drogan wil de kat wraak op hem nemen omdat hij talloze van diens soortgenoten voor medische proeven heeft gebruikt. De kat heeft al meerdere huisgenoten van Drogan vermoord en die gaat ervan uit dat het niet lang meer duurt voor hijzelf aan de beurt is. Halston denkt dat het opruimen van de kat een simpel klusje zal zijn, maar komt er snel achter dat de kat er niet een is om zonder handschoenen aan te pakken. Dit is een verhaal waarin de combinatie van horror en humor voorop staat en dat er ook in slaagt om beide aspecten prima samen te laten gaan. Het is geslaagd door een herhaaldelijk opgeroepen spookachtig sfeertje met de daarbij ondersteunende cameravoering, het donkere landhuis waarin het verhaal zich afspeelt, de beelden van de slachtoffers makende kat, de steeds heftiger en tegelijkertijd steeds humoristischer wordende confrontaties tussen Halston en de kat, en door de dreiging van het uit alle hoeken en gaten onverwacht opduikende ondier. Ook met name geslaagd door het keurig acteerwerk van zowel William Hickey als Drogan, van David Johansen als Halston en van de kat die in al zijn satanisch gedrag inderdaad regelrecht uit de hel lijkt te komen.

3. Lover’s Vow
De kunstenaar Preston is zowel in zijn werk als in zijn privéleven niet bepaald succesvol. Op een avond ziet hij hoe een bartender wordt gedood door een duivels wezen. Het wezen laat Preston leven als hij belooft nooit iets te vertellen over wat hij heeft gezien. Vlak daarna ontmoet Preston de jonge zwerfster Carole met wiens komst geluk en succes zich voor hem aandienen.  Lover’s Vow is een verhaal waarin zowel de romantiek als de tragiek in Prestons leven centraal staan en waarin deze beide ook duidelijk naar voren komen. Een paar geslaagde schrikmomenten en speciale effecten met een steeds onheilspellender wordende sfeer wanneer duidelijk wordt dat de dag nadert dat Preston zijn geheim niet veel langer voor zich kan houden. Keurig werk van zowel James Remar als Rae Dawn Chong waarbij de chemie tussen hen beiden de betrokkenheid met hun filmpersonages ten goede komt. Minpunten in dit verhaal zijn opnieuw een lichte langdradigheid her en der en daarnaast het uiterlijk van het hellewezen dat teveel lijkt op een van Jim Hensons muppets om bijster schrikwekkend over te komen of op een andere manier veel indruk te maken.

Het omvattend verhaal, ‘The Wraparound Story’, bevat Timmy’s pogingen om de maaltijd uit te stellen waarin hijzelf als hoofdgerecht zal dienen. Het verhaal heeft niet al te veel om het lijf heeft en, hoewel het enkele enigszins aardige momenten heeft, is enige noemenswaardige spanning ver te zoeken door de meer dan luchtige insteek ervan. Het lijkt ook niet te passen bij de andere verhalen in deze productie, iets dat nog eens wordt onderstreept door de invulling van de ontwikkelingen die erin plaatsvinden. Bij het aanschouwen van deze productie wordt ook duidelijk dat het qua daadwerkelijk horrorgehalte niet al te wereldschokkend is allemaal. De verschillende verhalen zijn gemaakt met een insteek die in bepaalde opzichten doet denken aan die van de ‘Creepshow’- en ‘Twilight Zone’ series. Ook komen de nodige onvolkomenheden qua voorspelbaarheid en een gebrek aan logica en originaliteit in de verschillende verhalen herhaaldelijk bovendrijven. Een film die niet de beste, maar ook niet de slechtste in zijn soort is. Conclusie is dat de hardcore horrorfans voor deze ‘Tales from the Darkside: The Movie’ niet al teveel moeite hoeven te doen. Voor met name de liefhebbers van de sfeer in de beide vermelde series echter heeft het genoeg geslaagde momenten te bieden.

Frans Buitendijk