Tan de repente (2002)

Regie: Diego Lerman | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Tatiana Saphir, Carla Crespo, Veronica Hassan, Beatriz Thibaudin, María Merlino, Marcos Ferrante, Ana María Martínez, Susana Pampin, Luis Herrera, Laura Mantel

‘Tan de repente’ (Plotseling), dat in 2002 verscheen, is het speelfilmdebuut van de Argentijnse regisseur Diego Lerman, die hiervoor enkel wat kortere films maakte. Zijn debuut is een fraai gefilmde zwart-wit productie. Met een minimaal budget van ongeveer driehonderdduizend dollar, dat met moeite én met tussenpozen bij elkaar gebracht werd in een periode dat het Argentinië niet bepaald voor de wind ging, en een cast die op het moment van het filmen niet zeker wist of men überhaupt geld aan de film zou verdienen, is het eindresultaat alleen daarom al bewonderenswaardig te noemen.

Eigenlijk is het leven van de jonge Marcia (Tatiana Saphir) maar een beetje doelloos. Wonend in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires brengt ze haar tijd in de lingeriezaak door, waar ze werkt. Aan deze sleur komt een abrupt einde wanneer ze het tweetal Mao (Carla Crespo) en Lenin (Veronica Hassan) tegenkomt. Deze twee lesbische punks zijn bijzonder geïnteresseerd in Marcia en zeggen seks met haar te willen hebben. De verlegen, dikkige Marcia ziet dit niet zitten, maar wordt door het tweetal – onder bedreiging van een mes – gedwongen mee te gaan. Na het kapen van een taxi en een kort uitstapje aan het strand (Marcia was nog nooit bij het strand geweest en zodoende besloot het tweetal haar hier naartoe mee te nemen) belanden ze in een klein dorpje waar een tante van Lenin woont. Deze deelt haar huis met een student en een lerares en heeft nog wel ruimte over om het drietal onderdak te verlenen.

Eenmaal in het dorpje aangekomen weet Mao alsnog Marcia in bed te krijgen. Vervolgens laat ze haar links liggen en focust ze zich op haar volgende slachtoffer, de student Felipe (Marcos Ferrante). Het wispelturige karakter van Mao (en in mindere mate ook dat van Lenin) is een sterk punt van de film.

Lange tijd blijft het onduidelijk waar Diego Lerman met de film naar toe wil en eigenlijk gaat ‘Tan de repente’ ook niet echt ergens heen. In het dorpje proberen alle personages hun ware ik te ontdekken. Mao worstelt veel met zichzelf en geeft toe dat haar leven eigenlijk alleen maar om seks draait, terwijl Lenin, met dank aan de invloed van haar tante op leeftijd, een warmer karakter blijkt te hebben dan ze in eerste instantie doet vermoeden. Toch laat ‘Tan de repente’ je lang met een aantal vragen zitten. Want wat willen de twee punks nou daadwerkelijk van Marcia? Of zijn ze oprecht in haar geïnteresseerd? Het zijn vragen die de film maar gedeeltelijk weet te beantwoorden. Die antwoorden blijken er uiteindelijk eigenlijk ook niet zoveel toe te doen, zul je naarmate de film vordert ervaren. Voor sommigen zullen de pogingen om de karakters van wat meer diepgang te voorzien wat te laat komen. Zij die ‘Tan de repente’ echter een kans geven zullen door het lekker rustige tempo van de film, de interessante personages en de ietwat charmante uitstraling van het geheel op een fijne kijkervaring getrakteerd worden.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 3 juli 2003
DVD-release: 21 mei 2013