Tanta agua (2013)

Regie: Ana Guevara, Leticia Jorge | 102 minuten | komedie, drama | Acteurs: Néstor Guzzini, Malú Chouza, Joaquín Castiglioni, Sofía Azambuya, Andrés Zunini, Romina Rocca, Valentino Muffolini

Kwaliteit boven kwantiteit. Dat kunnen we gerust stellen als het gaat om films die vanuit Uruguay deze kant op komen. Aan het begin van de 21 eeuw genoten we van ‘25 Watts’ en ‘Whisky’ van het duo Rebella en Stoll, in 2009 kwam daar het prachtige ‘Gigante’ van Adrían Biniez overheen. Eind 2013 is het opnieuw zover, als het tragikomische ‘Tanta agua’ de oversteek maakt.

In ‘Tanta agua’ gaan we op vakantie met een uiteengevallen gezin. De gescheiden Alberto neemt puberdochter Lucia en de tienjarige Federico mee naar een camping langs een rivier. Op de camping is een zwembad en in de omgeving kun je een stuwdam bezichtigen en een brouwerij bezoeken, alleen niet in de middag. Weinig te beleven dus, maar de echte problemen beginnen pas als een regenbui losbarst die vijf dagen duurt. Dan blijkt het vakantiehuisje te klein voor een gezin dat toch al niet zo lekker functioneert.

Wat deze Uruguyaanse film gemeen heeft met voorgangers als ‘Whisky’ en ‘Gigante’, zijn de humor en de subtiele uitwerking van een minimale verhaallijn. Geen grote gebeurtenissen, maar kleine, betekenisvolle voorvallen. De humor is voornamelijk visueel: gestuntel met een nephertenkop, stil verdriet bij een gesloten zwembad.

Onze vakantievierende helden zijn allesbehalve modelburgers. Vader en dochter hebben kleptomane trekjes, vader en zoon klieren met voedsel terwijl dochter alleen mee gaat op een vistripje om haar vader gunstig te stemmen. Het zijn deze zwakheden die de personages herkenbaar maken en daarmee aandoenlijk. Ook de gezinsdynamiek overtuigt, met bondgenootschappen die worden gesmeed en weer opgedoekt. Kijk naar de blikken van zoon en dochter als vader wil meedoen met Boggle. Of de toenaderingspogingen van dochter na een avondje stappen.

Natuurlijk is het allemaal niet origineel. Het gebroken gezin op vakantie en de gruwel van de puberteit kennen we van vele voorgangers, zoals het Nederlandse ‘Diep’. Maar na anderhalf uur geploeter zijn we wel gehecht geraakt aan dit onbeholpen stelletje. We raken ontroerd als Lucia eindelijk haar beugeltje bloot lacht en we zijn blij dat de familie toch nog iets van de vakantie weet te maken. Maar we zijn vooral gelukkig met weer een prima film uit Uruguay.

Bioscooprelease: 5 december 2013