Taxi 3 (2003)

Regie: Gérard Krawzyck | 84 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Samy Naceri, Frédéric Diefenthal, Bernard Farcy, Ling Bai, Emma Sjöberg, Marion Cotillard, Edouard Montoute, Jean-Christophe Bouvet, Léon-Pierre Mondini, Bernard Llopis, Jean-Louis Schlesser, Jean-Pierre Mas, Michel Neugarten, Patrice Abbou, Claude Sese

In alle opzichten is ‘Taxi 3′ een mager aftreksel van de eerste twee delen. De originaliteit heeft net zoals de grappen en spetterende actie moeten inboeten. Nu was het script al niet het sterkste punt van de ‘Taxi’-formule, maar in deze film lijkt Luc Besson niet veel moeite te hebben gedaan om er iets fatsoenlijks van te maken. Het is niet meer of minder dan slecht kopieerwerk van de eerste twee delen.

De film opent met een cameo van Sylvester Stallone, die natuurlijk in de problemen zit en van zijn skeelerende achtervolgers afmoet. Hij stapt in de taxi van Daniel en geeft hem een excuus om onder het vertrouwde muzikale deuntje door de straten van Marseille te racen. In deze scène worden de dialogen van Sylvester Stallone slecht nagesynchroniseerd, hetgeen zeer amateuristisch overkomt. Het is duidelijk dat hij zijn tekst later heeft ingesproken. Hierna volgen de openingscredits in de beroemde James Bond-stijl. Het is natuurlijk een persiflage, maar echt leuk is deze niet. De grappen zijn flauw en voorspelbaar. Zo laat Emilien zijn wapen vallen daar waar 007 recht in de lens mikt.

Net als in de andere delen hebben we te maken met dezelfde cast. Iedereen is weer van de partij. Alleen de magie en de lol is zichtbaar verdwenen; het acteren in deze film lijkt eerder een verplichting te zijn geworden. Regisseur Gérard Krawzyck slaagt er niet in de acteerprestaties van de cast en de actie naar een hoger niveau te tillen. Luc Besson lijkt met deze film een doodlopende straat ingereden te zijn.

Is ‘Taxi 3′ dan echt zo slecht? Nee, dat nu ook weer niet, maar gezien het niveau van de eerdere films zou en mag je misschien toch meer verwachten dan wat je nu voorgeschoteld krijgt. Al met al blijft de film steken in de middenmoot en scoort hij een krappe voldoende. Misschien moeten we de volgende keer maar met de TGV gaan. Ook al is hij dan wat trager op het rechte stuk, hij zal niet als ‘Taxi 3′ zo nu en dan dreigen om uit de bocht te vliegen.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 31 juli 2003